Toppchefer får lämna Luleå kommun

Ny organisation på ingång – då passar Luleå kommun på att storstäda. Tre erfarna chefer får sluta med avgångsvederlag.

Tre av Luleås chefer får lämna. Från vänster Anders Granström, Birgitta Nilsson och Gunilla Lundin. Frågetecken finns för Jan Öström och Roger Jönssons framtid.

Tre av Luleås chefer får lämna. Från vänster Anders Granström, Birgitta Nilsson och Gunilla Lundin. Frågetecken finns för Jan Öström och Roger Jönssons framtid.

Foto: Montage

Luleå kommun2019-09-18 06:00

Det handlar om kanslichefen Gunilla Lundin, personalchefen Birgitta Nilsson och it-chefen Anders Granström. De två förstnämnda skulle gått i pension under 2020 och har skrivit på ett avtal om ett års avgångsvederlag.

För Granström, som är 61 år, gäller två årslöner i avgångsvederlag. 

– Jag är nöjd med uppgörelsen. I övrigt har jag inga kommentarer, säger Granström.

Samtliga i trion slutar den 31 december. Biträdande kommundirektör Anna Lindh Wikblad uppger att engångskostnaden totalt för avgångsvederlagen är 5,5–6 miljoner kronor.

– Den årliga besparingen på tjänsterna är 3,5 miljoner, säger hon.

Lösningarna är en del i den omorganisation som kommunen genomför inom administrationen. Nio kontor ska bli fem avdelningar. 15 tjänster ska bort och 19 miljoner sparas fram till 2022.

– På den förändringsresa som vi är inne i kände vi att det var viktigt med ett ledarskap som blir kvar över längre tid. Den här lösningen skapar trygghet, säger Anna Lindh Wikblad.

Samtidigt står det klart att fler erfarna chefer får flytta på sig. Bland dem nämns, enligt Norrbottens Medias källor, ekonomichefen Jan Öström och kommunikationschefen Roger Jönsson. Öström ska vara aktuell för en tjänst som koncerncontroler, medan Jönssons framtid är oklar.

– Jag vet inte hur det blir för min del men jag stödjer förändringarna, säger Jönsson.

Anna Lindh Wikblad vill inte kommentera ytterligare namn.

– Jag kan inte föregå processen. Totalt ska vi minska antalet chefer. Det är inte säkert att man hamnar på samma nivå eller på en chefstjänst. 

I den nya organisationen skapas fem avdelningar. HR, demokrati och samhällsutveckling, planering och utvärdering, service och support samt utveckling och innovation. 

Ansökningstiden till de nya chefstjänsterna gäller under denna vecka.

– De ska tillsättas internt i månadsskiftet, säger Anna Lindh Wikblad.

Ett antal namn florerar dock redan, enligt våra källor. Förhandlingschefen Jenny Nilsson är högaktuell som chef för HR, samhällsutvecklingschef Maria Nordgren kan ta demokrati och samhällsutveckling medan inköpschefen Emma Breheim pekas ut för planering och utvärdering. Chefen för servicekontoret, Susanne Sjölund, nämns som chef för service och support och Daniel Ahlqvist, chef för digital utveckling, sägs bli chef för utveckling och innovation.

Norrbottens Media har sökt Gunilla Lundin, Birgitta Nilsson och Jan Öström utan framgång.

Biträdande kommunikationsdirektör Anna Lindh Wikblad.
Biträdande kommunikationsdirektör Anna Lindh Wikblad.
Karta: Stadshuset, Luleå kommun
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!