– Vi ser att det finns en möjlighet att både få tillväxt och att skapa ett mervärde för medborgarna om vi kan få fler evenemang, säger Maria Bergman, näringslivsstrateg.
Ärendet handlar om ett nytt sätt att arbeta med evenemang och ska behandlas på kommunstyrelsens arbetsutskott på måndag.
I planen för evenemang föreslås att en grupp tillsätts med representanter från kultur- och fritidsförvaltningen, stadsbyggnadsförvaltningen, kommunstaben samt det nybildade kommunala bolaget Luleå Business Region (sammanslagning av Visit Luleå och Luleå näringsliv).
Ett nytt uppdrag som evenemangsansvarig skapas på Luleå Business Region. Vidare skapas ett antal funktioner som ska stödja arbetet, bland annat "En dörr in", lotsgrupp och tillståndsgrupp.
Styrgruppen ska samordna och bereda möjligheter för större evenemang, exempelvis Melodifestivalen, medan kultur- och fritidsförvaltningen ansvarar för lokala arrangemang som Musikens makt eller Luleå Pride.
– Tanken med att bredda ansvaret är att skapa en väl fungerande struktur. Evenemangen berör ju många enheter på kommunen. Vi hoppas att det ska innebära ett tydligare och ännu mer framgångsrikt sätt att arbeta med evenemang, säger Maria Bergman.
Kostnaden 2020–2022 är beräknad till nio miljoner. Finansieras föreslås lösas genom att sex miljoner tas från budgetposten oförutsedda utgifter och tre miljoner från strategiska utvecklingsinsatser.
Satsningen ska utvärderas efter två år.