– Det är olyckligt. Det är beklagligt. Det är sorgligt må jag säga, säger Anna Kowal Lindbäck, marknadschef LLT.
LLT har 130 glaskurer i Luleå. Nu har de uppmanat alla sina bussförare att rapportera in saboterade busskurer. LLT har även gått ut på sin facebooksida och uppmanat allmänheten att rapportera om de ser saboterade busskurer.
– Jag blir beklämd. Det går inte att beskriva med ord. Det är ju döda ting, säger Kjell Lindberg när han stannar upp vid högen av krossat glas vid en av de saboterade glaskurerna.
Skadegörelse av busskurer sker över hela året men den här veckan är speciellt utsatt.
– Det är veckan före skolorna börjar som det blir så här, säger Kenneth Fällman, trafikmästare vid LLT.
Varje år ser det likadant ut. Omfattningen är i den här storleksordningen. Något som också liknar tidigare år är svårigheten att gripa någon skyldig.
– Nej, inte vad jag vet. Jag har aldrig hört att de fått fast någon glaskrossare och jag har jobbat här sedan 1995, säger Kenneth Fällman, trafikmästare vid LLT.
– Skulle man hitta ett spår i en busskur så är det svårt att binda det till en person då busskurer besöks av många människor, säger Patrik Ström, förundersökningsledare vid polisen.
Enligt honom krävs det vittnen för att kunna lösa sådana här fall.
– Oftast sker det vid tidpunkter när ingen är ute och är det någon som ser något så kanske de inte känner att de vill höra av sig, säger Patrik Ström.
Den här gången har glaskurer saboterats över hela stan, bland annat i Björkskatan, Porsön, Svartöstan, Skutviken, Herstsön och Bergsviken.
– Det finns inte någon direkt trend. Det sker på olika platser vid olika tillfällen, men vad jag vet så är inte Luleå speciellt drabbat, säger, Sofie Brange, Press- och kommunikationsansvarig vid Clear Channel.
Clear Channel är ett mediebolag som distribuerar utomhusreklam. De äger busskurerna och har ansvar för service och underhåll. Vad kostnaden är för reparation av en glaskur vill Sofie Brange inte uppge av upphandlingstekniska skäl.
– Vi är ett privat bolag så vi får stå för kostnaderna, säger Sofie Brange, Press- och kommunikationsansvarig vid Clear Channel.
– Indirekt så kan bussresenärerna drabbas om en och samma busskur vandaliseras många gånger. Då kan Clear Channel säga att det inte går att ha ett vindskydd just där, säger Mikael Sundvall, avdelningschef Stadsbyggnadskontoret.