– Det här är fullständigt livsfarligt och oacceptabelt. Luleå kommun måste snarast agera för att få ned farten innan någon allvarlig olycka händer, säger Krister Oja.
Det gäller 50-sträckan vid Sinksundet efter Bensbyvägen, en backe belägen mellan infarten till Ormberget och korsningen till Hällbacken och Dalbo. På fredagseftermiddagen bötfällde 30 fortkörare på 1,5 timme. En av dem miste körkortet.
– Det är ingen som kör 50 här. Folk kör 70-80. Vissa kör ännu fortare än så. Sommartid kommer det motorcyklar blåsandes som man inte ens hinner se. Polisen skulle kunna ta en fortkörare var tredje minut dygnet runt i princip, säger Krister Oja.
LÄS MER:30 förare fast i kontroll – på 1,5 timme
Vi träffar honom vid infarten vid den nedlagda kiosken på lördag förmiddag. Trafiken är tät och ett flertal bilar kör definitivt för fort.
– Det här är ingenting. Då skulle du se hur det är på vardagsmorgnar och eftermiddagar, när folk ska till och från jobbet.
Alldeles intill finns anslutningar till Ormbergets friluftsområde och Björkskatan, dit folk cyklar och vandrar. Krister Oja har vistats i området sedan 1970-talet.
– Jag har sett utvecklingen av trafiken och det som skett den senaste tiden är fullständigt skrämmande. Och ännu värre blir det, eftersom de anlägger Dalbo där det både ska vara industrier och bostäder.
Norrbottens Media har tidigare skrivit om kritiken mot den smala passagen över bron, där barnen cyklar till och från skolan.
– Inget räcke finns det. Det räcker med att något barn råkar cykla på en sten och far ut i vägen. Kör man då för fort har man ännu mindre marginaler, säger Krister Oja.
I närheten av kiosken har kommunen gjort en refug för att bilisterna som kommer från centrumhållet ska sänka hastigheten.
– Den funkar inte alls. Kommunen måste göra ett rejält farthinder. Och polisen måste ha kontinuerliga hastighetskontroller under en tid tills folk har blivit medvetna om problemet.
Krister Oja och hans sambo Eva Olofsson har uppvaktat kommunen i ärendet tidigare.
– Då kom det upp en signalskylt med "sakta farten". Men det behövs en fartkamera också, säger Eva Olofsson.
De får medhåll av Ivar Jonsson, en av grannarna.
– Att trafiken ökar får vi tåla om bilisterna håller sig till 50 kilometer i timmen. Men när de kör fortare så ökar bullret. Ännu allvarligare är om det skulle ske en olycka. Då är det människoliv och hälsa det handlar om, säger han.