Stafettpersonal utgör en betydande del av bemanningen i norrbottnisk sjukvård. Bara i primärvården har regionen upphandlat avtal med 13 bemanningsföretag – och enligt avtalen är det leverantörernas ansvar att säkerställa att den personal som hyrs ut har rätt legitimation, kompetens och erfarenhet.
Enligt gällande avtal ska läkarna vara färdigutbildade specialister inom allmänmedicin med minst två års erfarenhet efter specialistgodkännande.
Leverantörerna är också skyldiga att bifoga sina läkares registerutdrag hos både Inspektionen för vård och omsorg och Socialstyrelsen. I avtalen finns även språk- och hälsokrav.
– Vi ställer ju en massa krav i våra upphandlingar och det är bolagen som ska garantera att kraven uppfylls, säger Region Norrbottens inköpschef Victoria Arenbro Forsberg.
Hon påpekar att det ändå är ett samspel där regionen kan avgöra vilken personal som ska hyras in, utifrån underlaget bemanningsföretagen presenterar.
Vi har i tidigare artiklar berättat att Region Norrbotten också gör egna kontroller av den personal som tas in via bemanningsföretag och att de kontrollerna har skärpts. Men det borde inte behövas, enligt Victoria Arenbro Forsberg.
– Egentligen är våra egna kontroller dubbelarbete, för det är bolaget som har ansvaret. Vi har köpt en tjänst och avtalat om det. Men dubbelkontrollerna görs för att vi ska kunna känna oss säkra, säger hon.
Trots alla kontroller verkar det ju uppstå situationer där inhyrd personal inte håller måttet?– Vi arbetar ständigt för att säkerställa att det inte ska hända.