Hamndröm i kras: "En smärre chock"

Han investerade hundratusentals kronor på att etablera en marina i Harrviken.
Men mark- och miljödomstolen raserade Erik Finnis dröm – åtminstone tills vidare.
– En smärre chock, säger den 59-årige skärgårdsentusiasten.

BESVIKEN. Erik Finni, 59 år, vill etablera en båthamn i Harrviken på Lövskär – men mark- och miljödomstolen säger nej. "Tråkigt för båtägarna och för hela sjöstaden", säger han.

BESVIKEN. Erik Finni, 59 år, vill etablera en båthamn i Harrviken på Lövskär – men mark- och miljödomstolen säger nej. "Tråkigt för båtägarna och för hela sjöstaden", säger han.

Foto: Mikael Leijon

Luleå2017-06-26 19:01

Redan 2011 kläcktes planerna på en ny stor marina i Harrviken ute på Lövskär (se faktaruta). Sex år senare ser det mörkt ut för initiativtagaren Erik Finni och partnern Mona Malm Finni, sedan mark- och miljödomstolens beslut i förra veckan att upphäva kommunfullmäktiges detaljplan för marinan.

Läs mer: Nytt bakslag för Harrvikens marina

– Jag fick en smärre chock som höll i sig i ett par dygn efter beskedet. Tråkigt för båtägarna och för hela sjöstaden att vi inte fick igenom detaljplanen, att det inte går att göra något för båtlivet i Luleå, säger Erik Finni.

Mark- och miljödomstolen anser bland annat att kommunen inte tillräckligt väl har utrett alternativa placeringar för en marina, liksom deras miljöpåverkan, och menar även att de tre övriga alternativ som övervägdes låg alltför nära Harrviken.

Erik Finni tycker inte att domskälen håller.

– Konsulterna som vi har anlitat är som stora frågetecken, likaså tjänstemännen på kommunen. De förstår inte domslutet.

Han hänvisar bland annat till kommunens egen utredning.

– Det finns inga alternativa platser längs den norra sidan av älven, upp mot Karlsvik. Och på södra sidan finns redan flera marinor och hamnar, så plats saknas där också.

Erik Finni ifrågasätter också mark- och miljödomstolens invändning, att Harrviken ligger för långt från centrala Luleå.

– Miljövänligare att köra nio kilometer till Harrviken med bil, än att köra flera sjömil med en dieselmotor längre upp från älven. Lövskär är mest naturligt, eftersom du åker rakt ut i skärgården därifrån.

Sedan projektets början har paret Finni ägnat mycket tid och resurser åt att förverkliga sin dröm.

– Vi har investerat hundratusentals kronor, bara egna medel. Tror man på en sak, kan man göra vad som helst för den.

Att Luleås båtägare ville ha en ny hamn ute på Lövskär har han aldrig betvivlat.

– Jag har 140 som står i kö för att få en båtplats, utan att jag har annonserat. Det ringer hela tiden.

Nu vet paret Finni inte hur framtiden ser ut för Harrvikens marina. Luleå kommun, som i och med detaljplanen är sakägare, har fram till den 13 juli på sig att överklaga domen hos mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt.

– Vi får se hur de agerar, jag hoppas få träffa representanter för kommunen i veckan. Jag är så besviken och ledsen. Synd att vi inte kan utveckla Luleå skärgård mer, säger Erik Finni, 59 år.

Fakta/Harrvikens marina

2011 tog Erik Finni fram EU-finansierad förstudie tillsammans med bland andra Hertsö byaförening och kommunen.

Planen var en småbåtshamn med 200 båtplatser, en fullservicemarina med restaurang, båtförvaring, husvagn- och husbilsplatser.

Boende och stugägare protesterade, även miljö- och byggnadsnämnden avstyrkte stadsbyggnadsförvaltningens förslag till detaljplan 2015.

I april förra året antog kommunfullmäktige en detaljplan för marinan. Beslutet överklagades men Länsstyrelsen avslog och därefter överklagades även det beslutet, nu till mark- och miljödomstolen.

Parterna har till den 13 juli på sig att överklaga domen.

Källa: Norrbottens media

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!