Kommunen hade bjudit in till områdesmöte på Örnässkolan på tisdag kväll för att presentera förslaget till förändrad skolstruktur för Luleå kommun, som Kuriren har berättat om. Ett 50-tal personer, varav majoriteten hörbart värnade om Svartöstadsskolan, närvarande vid mötet och ställde en rad kritiska frågor till skolchefen Karina Pettersson Hedman och tjänstemännen från barn- och utbildningsförvaltningen som hon hade med sig.
Föräldrarna kritiserade kommunen för att lägga fram ett förslag, eller underlag för fortsatt utredning som tjänstemännen valt att kalla det, som inte baseras på fakta, rapporter och analyser.
För det andra kritiserade föräldrarna processen, det går för fort i deras tycke. I slutet på januari ska det finnas ett färdigt förslag för politikerna. I februari ska barn- och utbildningsnämnden fatta beslut.
– Vi har inte alls fått vara delaktiga i processen. Vi efterlyser helt enkelt en demokratisk dialog. Det måste få ta tid, sade Matilda Eriksson.
Hon jämförde med andra processer som rör samhällsförändringar, där kan det ta tre år att ändra en detaljplan.
Skolchefen Karina Pettersson Hedman har återkommande argumenterat för att den förvärrade lärarbristen gör det nödvändigt att skapa större skolenheter i Luleå.
– Vi menar att lärarbristen är en utmaning som kan hanteras, inte ett oöverstiglig problem, sade Liv Shange.
Mötet på Örnässkolan var det femte i ordningen där kommunen redogör för tankarna bakom den förändrade skolstrukturen. Fyra möten återstår.