Det är dock inte alltid som Anders Granström varit lika stolt över sitt verk. Under den 28 år långa byggtiden har han ställts inför ett otal problem, där lösningen varken varit självklar eller ett telefonsamtal bort.
– Egentligen är det ett vansinnigt projekt. I början var vi några killar som skulle bygga varsin Lamborghini. De andra har slutat för länge sedan.
Ferruccio Lamborghini är en av världens mest kända biltillverkare. Han växte upp i italienska Bologna och byggde upp sitt företag genom att tillverka traktorer.
Egentligen var det missnöjet över en nyinköpt Ferrari som fick honom in på en ny bana. 1963 rullade den första sportbilen ut ur fabriken i Sant'Agata Bolognese.
1971 lanserades Lamborghini Countach. Modellen tog sportbilen in i en helt ny tidsålder. Med ett motorvrål värdigt ett flygplan och med sitt futuristiskt kantiga utseende blev den en given succé.
1990 slutade bilmodellen att tillverkas. En välskött Lamborghini Countach kan i dag kosta en bit över miljonen.
Den röda Lamborghinin från Luleå ser utvändigt snudd på exakt som sin italienska förlaga. Anders Granström har själv gjutit den strömlinjeformade karossen i glasfiber och polyester.
– Det här bygget blev av mycket på grund av slumpen. Jag hade egentligen tänkt bygga en annan klassisk sportbil, en Ford GT40, när jag av en slump fick syn på en artikel i tidningen Bilsport om en kille som ägde en plugg till en Lamborghini.
Med hjälp av gjutformen kunde Anders Granström återskapa modellen till 25-årsjubileumet av Lamborghini Countach.
Historien om ett livslångt motorintresse tog sin början redan i unga år. Tillsammans med sina bröder drev pappa Börje Brödernas Granströms bilaffär i Piteå. De sålde Peugeot, Alfa Romeo och Landrover ända in på 1960-talet.
– Det var där mitt intresse väcktes. Jag var alltid tillsammans med min pappa. Det hände mer än en gång att jag somnade i verkstaden.
Valet av utbildning var ingen skräll, men yrkeskarriären som bilmekaniker blev överraskande kort. Redan efter något år vidareutbildade Anders Granström sig till maskiningenjör, vilket har varit en god hjälp för att klara den kommande utmaningen.
Utsidan må se ut som en Lamborghini Countach, men invändigt avviker fordonet från originalet.
– Jag vill inte tänka på hur många arbetstimmar som jag lagt ned på det här projektet. Det har varit knepigt att få tag i delar som passar ihop. Dessutom måste det vara rätt delar som passar till en så här låg sportbil, berättar Anders Granström.
Han fick kämpa länge innan han fick till de klassiska måsvingedörrarna som öppnas uppåt. Inuti bilen syns en instrumentbräda som egentligen är designad till en Porsche 928.
Växelspaken är hämtad från en Saab 9000, medan växellådan tillhörde en gång en Renault 30. Rattstången kommer från en Ford Scorpio,
Mer än en gång har Anders Granström tappat intresset för projektet.
– Jag har inte arbetat oavbrutet med bilbygget. I omgångar har jag varit tvungen att göra ett uppehåll för att jag inte vetat hur jag skulle lösa problem som dykt upp. Det har hänt att jag vaknat mitt i natten med en idé till en lösning.
I dag säger sig 75-åringen vara mer intresserad av engelska sportbilar. I dubbelgaraget står familjens verkliga klenod – en Triumph TR4 från 1964.
Intresset för Lamborghinin har falnat under åren. Anders Granström är dock stolt över att målsnöret är i sikte. I sommar planerar han att göra ett andra försök att låta besiktiga sin hemmabyggda sportbil.
Förra försöket slutade i en stor besvikelse.
– Jag har haft problem med bränsleförbrukningen. I samband med besiktningen upptäckte jag att den läckte bränsle. Det har den inte gjort förut. Jag tror att jag har hittat felet under vintern och är redo för ett nytt försök.
På Norrbottens-Kurirens uppmaning får den knallröda motorvidunder lämna sin skyddade tillvaro för att visas upp på garageinfarten.
V8-motorn har utvecklats av biltillverkaren Mercedes. Motorn hostar till ett par gånger innan den mullrar igång. Ett moln av avgaser strömmar ut ur de fyra avgasrören.
– Jag har lite problem med motorn, men det kommer jag kunna lösa innan sommarens besiktning.
I vilka sammanhang kommer du att använda din Lamborghini?
– Jag har insett att det här är inget fordon för pensionärer. Sportbilen är byggd för små italienare. Jag är för stor och måste ta bort ratten för att komma ned i sittbrunnen. Det viktiga är att bilen blir besiktigad och klar. Du anar inte hur många gånger jag fått frågan om det på mitt gamla jobb, men just nu känner jag mig stolt över att jag är på väg att klara av uppgiften. Det har tagit lång tid, men det har varit värt det.