Norrbottens Media berättade i mitten av juni om problemen med de utkylda bussarna. Trafikchefen Eva Malmgren meddelade då att flera av bussarna hade bytts eller var på väg att bytas ut. Det arbetet fortsätter nu, uppger verkstadschef Torbjörn Niemi. Arbetsmiljöproblemet är inte nytt för honom.
– Det beror på att vi har haft så pass många gamla bussar i drift. Vi har fått 15 nya sedan i våras. De är ännu inte testade i kyla, men de har ersatt 15 av de riktigt dåliga bussarna.
Han påpekar att ytterligare tio nya bussar är på väg. Luleå lokaltrafik har i dag omkring 60 bussar i trafik.
Varför har det tagit så lång tid för er att komma med åtgärder?– Jag vet inte om det har tagit så lång tid, säger Torbjörn Niemi och hänvisar till att anmälan från skyddsombudet gjordes i mars.
När det gäller de 300 felanmälningarna om bussarna som skyddsombudet har rapporterat om till Arbetsmiljöverket hävdar Torbjörn Niemi att han aldrig har sett dessa.
– Men nu har vi en handlingsplan för hur vi ska göra. Vi har en servicehall som ska sköta kontrollen av värmen i bussarna varje dag och verkstaden har utökats från sju till elva anställda. Vi har inte lyckats med vår organisation fullt ut tidigare.
Varför inte?– Det är svårt att rekrytera kvalificerade tekniker till verkstaden, alla verkstäder slåss om samma folk.
De största problemen med värmen har etanolbussarna haft och dessa är nu på väg att försvinna, uppger Torbjörn Niemi.