– Vi har dragit lärdom av den lyckade satsningen på gymnasiebyn. En högstadieby där vi kan använda digitala läromedel ger eleverna bättre möjligheter. Här kan också pedagogiken utvecklas på ett helt nytt sätt, säger Emma Engelmark (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Se mer: Extrainsatt livesändning
När och var är två frågor som fortfarande hänger i luften.
– Inom fem år är planen. En viktig förutsättning är att det ska vara enkelt att ta sig dit. Vi ser också att det finns fördelar med att man kan nyttja strukturen vid gymnasiebyn, säger Engelmark.
Kommunen ska tillsätta en utredning för att bland annat inventera fastigheter. I centrum finns redan Residensskolan med cirka 200 högstadieelever.
Samtidigt pågår ett arbete inom socialförvaltningen med att kartlägga hur äldreomsorgen ska se ut. En möjlighet är att Örnens äldreboende läggs ned och att de lokalerna tas i anspråk, enligt uppgifter som Norrbottens Media tagit del av tidigare.
– Soc behöver bli klar med sin utredning först. Det är befintliga fastigheter och de grusparkeringar som finns i närheten som vi har att spela med, säger kommunalrådet Niklas Nordström (S).
Någon prislapp finns inte ännu.
– Vi tittar i första hand på befintliga fastigheter. Blir det nyproduktion handlar det om helt andra kalkyler, säger Nordström, som räknar med planerna har politiskt stöd.
– Redan när fullmäktige tog beslutet kring Framtidens skola så sade vi att vi skulle ha en större högstadieskola i centrala Luleå. Där har färdriktningen redan tagits.
Läs mer: Avslöjar – skolorna och förskolorna som hotas
I Framtidens skola slogs fast att högstadieelever från Notviken och Mjölkudden skulle gå skola i centrum, eftersom Tunaskolan planeras bli en F-6-skola. Engelmark vill dock inte peka ut något underlag till högstadiebyn.
– Vi lämnar det till de tjänstepersoner som utreder. Det ska vara smidigt för eleverna att ta sig till skolan. Sedan är det viktigt att titta på vilka skolor som blir kvar, säger hon.
– Vi ser redan att elever aktivt söker sig till vissa skolor. De rörelserna finns redan, säger Nordström.
En farhåga med större skolor är att elever med särskilda behov blir lidande. Det blir stökigare och stressigare miljö för lärare. Emma Engelmark vänder på perspektivet.
– Tillgängliga läromiljöer, att det ska vara en trygg och säker skola där vi satsar på elever med extra behov, är en möjlighet vi får när vi bygger en högstadieby, säger hon.
– Fler elever ger också möjlighet till fler kuratorer och fler skolsköterskor. Något som är viktigt i dag med tanke på den växande psykiska ohälsan, säger Fredrik Bruhn (S), vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden.