Längs storgatan och i galleriorna gapar lokaler tomma. Nyligen gick nysatsningen Fabriken i konkurs, Uniks lokaler kommer att tas över och klädaffären Hanzéns gamla lokaler står fortfarande tomma.
Inne på Strandgallerian är två av lokalerna tillfälligt omgjorda till lekrum och konsthall och i veckan blev det klart att även Waynes Coffee kommer att stänga. Även Kicks har flyttat ur sina lokaler och snart även Gant och Mixmode. (Rättelse: I en tidigare version angavs att även butiken Peak ska flytta, detta stämmer inte).
–Jag har precis börjat här, säger Carola Eriksson som är butikschef på Lagerhaus i Strandgallerian.
Att det är så pass många lokaler som står tomma drabbar affärsverksamheten för de som finns kvar.
– I branschen tycker ju alla att det är tråkigt. Vi vill ju ha fulla lokaler för att dra hit människor, säger hon.
Gallerian har dock större potential än så här, menar hon.
– Den är ju jättefräsch efter att de har byggt om den och det är ju fina lokaler.
Hon menar också att det är tufft att driva butik, och att det är mycket som spelar in.
– En kombination som alla pratar om är webbshop, men också gratis parkeringar och öppettiderna. Det är mycket som spelar in, säger hon.
Bernt Jansson, ordförande i Köpmannaföreningen och ägare av Interflora fresh, menar att framtiden ser ljus ut för Luleås Cityhandel.
– Jag tror att det har blivit lite olyckligt att det blivit så här mycket på kort tid. Och hade jag haft en butik skulle jag inte öppna den nu, utan senare i höst, säger han.
Men för cityhandeln i stort ser det dystrare ut, förklarar han.
– Vi har haft en prognos som är att man räknar med att 2025 kommer fyra tusen butiker att stänga och mellan fem- och tio tusen jobb att försvinna. Det tror jag tyvärr är sanningen, säger han.
Hur kommer Storgatan se ut som tio år, tror du?
– Inte någon stor skillnad. Man pratar väldigt mycket om upplevelsehandel. Den biten kommer alltid kräva fysiska butiker. Jag tror att det är butikerna i närområdena som försvinner och de i mindre orter som Kalix och Älvsbyn som har en svikande befolkning.
Det finns dock saker att jobba på. Dels måste affärerna själva ta mer initiativ, men även från Visit Luleå bör tänka om.
– Jag vill se att de jobbar mer för handeln än de gör idag. De jobbar mycket strategiskt, men man måste jobba mer här och nu. Man måste koppla ihop saker som hotell, hockey och shopping. Då erbjuder man inte bara handel, utan Luleå.