Bättre service utan direktnummer

Glöm telefonnumret till en särskild tjänstman. Nu ska kommunens kommunvägledare ge dig alla svar.

Foto:

LULEÅ2018-03-06 20:45

Det är i alla fall syftet med Luleå kommuns nya gemensamma kundcenter i stadshuset.

– För att komma rätt så har du hittills behövt kunna vår inre organisation och det har varit för många olika kontaktvägar. Mätningar visar att hälften som ringt oss inte får hjälp med sitt ärende. Nu vill vi modernisera kontaktvägarna, säger Susanne Sjölund, chef för nyinrättade servicekontoret.

Hur märks det här?

­­– Oavsett ärenden eller om du har synpunkter, är det är det ett nummer du ringer, det till kundservice. Om du till exempel ringer för att få plats för din mamma på ett boende, dina barn behöver skolskjuts, och samtidigt vill söka bygglov, så kan du få hjälp med allt det i kundcentret. Vi ska också följa upp så att vi vet att du får svar, säger Sjölund.

När du ringer till Luleå kommun får du numera fem val till kommunens olika verksamhetsområden. Men vill du ha ett direktnummer till en särskild tjänsteman kan det bli svårt.

– Jag vilja säga att det kommer man inte behöva. Efter att ha sett över alla verksamheter har vi sett hur vi skapar så bra service som möjligt. Istället för att söka en person säger du vad ärendet gäller så hjälper kundservice dig. Om det är någon särskild person du vill prata med och denne inte är tillgänglig när du ringer skickar vi ett meddelande att denne ska ringa upp - lite beroende om vad vi har för rutiner med den personen.

Varför får Luleåborna inte veta en kommunanställds telefonnummer?

– Vi vill främja att du får svar på frågorna i första kontakten och vi kommer att vara mer restriktiva. Genom att slussa samtalet bidrar vi till en högre tillgänglighet än vi haft tidigare, säger Sjölund.

Vissa har behövt ringa runt till många tjänstemän tidigare, säger Sjölund, men det ska man alltså inte behöva längre. Ett annat exempel hon ger handlar om telefontider.

– Till exempel har vissa tjänstemän haft korta telefontider, nu kan du ringa 8-17 och få hjälp med din fråga.

Det finns direktnummer till tjänstemän och verksamheter på Luleå kommuns hemsida, men de kommer att försvinna.

– Det nya kundcentret blir omställning för oss och för Luleåborna. Vi har inte slagit på stora trumman utan vi är i en inkörningsfas, kundcentret kommer successivt att utvecklas. Vår förhoppning är att göra något som blir bli mycket bättre, säger Sjölund.

Den 1 mars startade det nya kundcentret och receptionen i stadshuset ska byggas om och hösten 2019 invigs kundcentret där.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om