Basketprofilen från Luleå som blev tv-profil

31 år gammal stod Jon Kärneskog inför ett vägval – stanna i Luleå eller ge Stockholm en ordentlig chans.
Nio år senare driver han ett eget produktionsbolag.
I just Stockholm.
– Allt jag gjort de tio senaste åren har mynnat ut i det jag gör nu, säger Jon Kärneskog.

Julhajk. En av de egna produktionerna var en Julhajk som sändes på Aftonbladet under december 2016. Programledare var gamla Hajkprogramledaren Bengt Alsterlind. Nu har en ny säsong spelats in och den ska sändas inom kort.

Julhajk. En av de egna produktionerna var en Julhajk som sändes på Aftonbladet under december 2016. Programledare var gamla Hajkprogramledaren Bengt Alsterlind. Nu har en ny säsong spelats in och den ska sändas inom kort.

Foto:

Luleå2017-04-02 21:00

Runt om i Sverige och världen finns många norrbottningar som gjort, och gör, karriär på något sätt. Som verkar i olika branscher. De valde att lämna Norrbotten och kom inte tillbaka.Vi har samlat artikelserien under vinjetten: "Vi som flyttade"

Kanske känner du igen hans röst när du hör den.

Kanske minns du honom som en lång basketprofil som rörde sig i kretsarna kring Plannja Basket under deras storhetstid.

Jodå, Jon Kärneskog både syns och hörs.

Egenskaper som kom väl till pass när han valde att flytta ner till Stockholm för att slå sig in i tv-branschen för cirka nio år sedan. Men han hade även en annan kvalité som inte går att träna upp.

– Det är en sån jävla fördel att komma från Norrland i den här branschen, så det är helt sjukt. Det är fascinerande. Det är något med tryggheten och lugnet i tonen. Men det är inte bara dialekten, vi brukar skämta att det är något man får med sig i vattnet. Att vi inte är uppvuxna i tunnelbanan liksom, säger Jon Kärneskog.

Efter sju år i Stockholm valde han för två år sedan att ta nästa steg och står i dag på helt egna ben.

Långa ben.

Produktionbolaget han driver heter Twometer och två meter lång, det är just vad Jon Kärneskog är.

Men resan till ett eget produktionsbolag har inte varit spikrak. När han lämnade radiojobbet på SR Norrbotten gick flyttlasset och målet var att ge sig in i tv-branschen i Stockholm.

Och det är lättare sagt än gjort.

Hans syster Gry Forssell, känd programledare från Luleå, som kan branschens spelregler guidade honom till rätt personer. Men resten var upp till honom och hans övertalningsförmåga.

– Ska man ge sig in i den här branschen ska man egentligen vara nischad direkt. Så första halvåret jobbade jag med att knyta kontakter för allt sitter i vilka kontakter man har. Jag träffade produktionsbolag och försökte övertala nya arbetsgivare, "testa mig, det blir bra". Det finns inga räkmackor i den här branschen, det är hårt jobb som gäller, konstaterar Jon Kärneskog när han blickar tillbaka.

Det hårda jobbet gav resultat.

En projektanställning på produktionsbolaget Titan Television var porten in i tv-världen. Sedan dess har det rullat på från det ena till det andra. Efterhand blev det mer och mer tv.

Stora produktioner. Större ansvar.

Bland annat två säsonger med TV4:s dundersuccé Idol och även en säsong med långköraren Gladiatorerna. Utöver detta gjorde ett program som heter "Minuten" där Peter Settman var programledare. Hela tiden jobbade han med manus och innehåll.

Efter de stora tv-produktionerna tog han klivet över till TV4 där han fick ett vikariat som exekutiv producent.

Att vara på "den andra sidan" var en lärorik upplevelse.

– När jag jobbade på produktionsbolag kunde jag sitta och tänka: Hur fan kan de välja att INTE köpa in den här produktionen? Men jag tog på mig en annan rock direkt på TV4 och nu satt jag i stället och tänkte: Hur fan kan de tro att vi ska köpa in den här grejen?, säger Jon Kärneskog och skrattar.

Läs mer: Luleåbon som avslöjar Sverigedemokraternas lögner

Läs mer: Luleåbon som är expert på miljardaffärer

Men det mer kreativa arbetet som råder inom själva produktionen av program och idéarbetet lockade så det blev en sväng till Nordisk film TV där det handlade om just att utveckla program för att sedan sälja in det till potentiella köpare.

Jon Kärneskog återkommer ofta till att hans perioder på olika platser inom tv och produktionsbolagen varit just lärorika. Vid varje plats har han tagit med sig erfarenheter, byggt på sig.

Erfarenhetskontot har vuxit.

– Jag har nog egentligen gjort grejer som hela tiden gjort att jag blivit "bredare" och byggt på mig mer kompetens. Och jag har lärt känna många på vägen, säger han.

Hans bolag jobbar främst med två saker: Online-tv och podcastar. I arbetet med podcastarna får han även användning av det han lärde sig under radiotiden på SR Norrbotten och Radiosporten i Stockholm. Han arbetar även en hel del med brandedcontent, det vill säga producerar innehåll för företags räkning som de använder i sin marknadsföring.

– Det är det här jag vill göra nu. Jag är "flytande" och har inget kontor utan sitter på lite olika platser i olika miljöer. Jag tror att det hämmar kreativiteten att sitta på samma plats. Jag skriver manus och har egna produktionsidéer, det är superhärligt. Ensamheten är min största fiende.

Det senaste projektet är ett projekt som Aftonbladet-tv köpt in vilket är 30 avsnitt med gamle Hajkprogramledaren Bengt Alserlind. Vid påsk ska det sändas. Arbetet är intensivt när det väl sker och samtliga 30 avsnitt spelades in på två dagar. Det gäller att vara effektiv för tid kostar pengar. Vid varje produktion plockar Jon Kärneskog tillfälligt in personer utifrån med rätt kunskap.

Har du fått verksamheten att fungera, snurrar det?

– Ja, det gör det nu. Fast första halvåret tänkte jag: Vad fan har jag gjort? Är det det här jag vill hålla på med? Ingen vill ju köpa av den nya handlaren utan de väljer sin gamla vanliga. Jag hade ångest och fick belåna lägenheten men jag kände att jag ville göra det här. Jag levde nästan på vatten och bröd första halvåret för att få det att gå runt. Sen måste man ändå hålla en fasad utåt att det funkar för en förlorare får ju inga jobb. Det var tufft.

För många är Jon Kärnskog också en profil inom basketen och han har många vänner inom basket-Luleå. Han är en av grundarna till turneringen Gatbasket-VM som hölls i Luleå under slutet av 90-talet och början av 00-talet och nu är det dags att skaka liv i turneringen som lockar idel adel basketprofiler.

Marknadsföringen, signerat Jon Kärneskog, är i rullning. Uppsnacket inför uppkastet 1 juli pågår för fullt.

– Jag var uppe i Luleå och bodde hos Vincent Lundahl och såg BC Luleå för första gången i nya arenan och tänkte: Vad är det jag missat? Vad bra det här var! Då kände jag att, fan, jag kanske kör den där jävla turneringen ändå?. "Ögat" (Jonas Engström) har alltid sagt att: "Skit i det nu, ha det där som ett fint minne", men jag kände att vi skulle göra det igen. Det blir jätteroligt. Vi körde ju i gång 97 och körde i tio år. Sen höll vi upp i 10 år och nu kör vi igen. Plus att jag fyller 40 i år så det är många jubileum, säger Jon Kärneskog.

– För mig är det här ett sätt att ge tillbaka till Luleå och basketen. Det som format mig.

Jon Kärneskog

Ålder: 39

Bor. Stockholm

Familj: Stor. Föräldrar och fem syskon plus alla mina fina vänner.

Karriär: Utbildad Radiojournalist på Kalix Folkhögskola, Programledare/Producent Sveriges Radio, Luleå, Programledare/reporter Radiosporten, Stockholm, Frilansat på olika produktionsbolag, Stockholm

Exekutive producent TV4, Stockholm, Utvecklingschef Nordisk Film TV, Stockholm, Exekutive producent Friday TV, Stockholm, Idag egna produktionsbolaget Twometer, Stockholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om