Vid vår rundringning och undersökning av priserna för barnklippningar så står det klart att det resoneras på olika sätt. Vissa har tydliga barnpriser, vissa har inga barnpriser alls och där emellan finns det olika varianter och variationer av priser och åldrar.
Läs mer: Citygrannar - med 500 kronors prisskillnad
Läs mer: Ekonomiska klippet - lämna centrum
Läs mer: Listan - här klipper ni er billigast i Luleå.
Det finns ingen branschstandard hur salongerna ska resonera kring barnklippningar.
– Det är upp till företaget själva att bestämma vilken inställning man vill ha till barnklippningar. Det finns salonger som faktiskt tycker det är besvärligare att klippa barn, det tar längre tid och är svårare arbetsmiljö vilket gör att de kanske tar mer betalt för att klippa barn, säger Ted Gemzell och fortsätter:
– Vi lägger oss inte i prissättningen utan tycker att man ska ta betalt. I dag finns det för många som tar oerhört lite betalt vilket gör att man kan misstänka att här går det inte rätt till. Det här beloppet kommer inte räcka till moms, lön, sociala avgifter et cetera.
Frisörföretagarna åsikt är att det är tiden kunden köper i första hand.
– Det ska inte spela någon roll om det är barn, pensionärer eller vem det än är, det är någons tid du köper. Säg att jag är ett barn och tar in en hantverkare som ska lägga in ett golv i ett barnrum, då tar ju inte hantverkaren barnpris för det utan det är samma pris för vem som än beställer.
När Ted Gemzell hör att det finns ställen som tar 150 kronor för en barnklippning tycker han att det låter lite lågt. Men det kan finnas anledningar till detta, som att frisören klipper barnet väldigt snabbt eller är mån om att bygga bra relationer med föräldrarna som kanske klipper sig där också. Det blir en service till familjen. Det kan också finnas salonger som har barn som inriktning och specialiserat sig på familjer och barnklippningar.
Långt ifrån alla frisersalonger är anslutna till Sveriges frisörföretagare eller har utbildade frisörer i salongen. Detta är saker som också styr priset.
– Vi tycker att man ska ta betalt för den kunskap och erfarenhet man har och utifrån hur mycket tid man lägger ner på sin tjänst, säger Ted Gemzell.