– Första leveransen i dag går till sex kunder som i snitt beställt varor för 1600 kronor, berättar Linda Bodén, som är ansvarig för e-handeln på Willys Storheden.
Där finns sedan tidigare ytterligare två företag, Ica Maxi och Coop, som hållit på med näthandel i flera år.
Nu kliver också Willys in på arenan, i en nätförsäljning som spås ge stora intäkter till företagen.
– Helt klart, vi tror att det kan bli " en hit" för oss... Det har blivit alltmer populärt, och det är kunderna som efterfrågar möjligheten att handla sin mat på nätet. Samtidigt som mitt företag också gör en storsatsning över hela landet. Vi är nu den tionde butiken av ungefär 130 som säljer varor på nätet, berättar Linda Bodén.
Så här går det till att köpa en matkasse, eller bara enstaka varor, med mobilen eller datorn:
– Det är bara att gå in på Willys hemsida, välja handla hemma, bocka i de varor som önskas, och därefter välja om man vill ha det hemkört, eller hämta varorna i vår butik på Storheden. Vi har så här i början ett ganska begränsat utkörningsområde.Vi kör inte till Boden exempelvis, men vi kör till hela Luleå, Hertsön, Centrala stan, Sunderbyn och andra stadsdelar.
Vad är det för människor som handlar mat och annat på nätet?– Alla sorter, skulle jag säga. Vi har haft ganska mycket samtal de sista veckorna sedan blev känt att vi skulle dra igång,. Det är alla åldrar från yngre till äldre. Vi ser ju inte åldern på de som beställer, men det är en känsla vi har utifrån samtalen med våra kunder, konstaterar Linda Bodén.
Hur många är ni som ska jobba med näthandeln?– Vi är två som jobbar med den på heltid , och sedan har vi ytterligare tre som jobbar deltid med att packa varor och annat. Vi ser beställningarna när vi kommer till jobbet på morgonen, och ser hur " fort vi ska springa", säger Linda Bodén och skrattar gott.
Vad köper kunderna?– Allt skulle jag vilja säga... Snittköpen är ju höga, konstaterar Linda Bodén, som kallt räknar med att antalet beställningar snabbt kommer att öka.
När de gäller utkörningen av varupåsarna finns dock vissa begränsningar.
– Folk från Sörbyarna i Luleå får de komma hit och hämta, som det ser ut i dag. Men vi försöker utöka utkörningsområdet. Det är dock inte Willys som kör ut, utan det är anställt folk och de måste ha kapacitet. De har fyra bilar i dagsläget för att klara av distributionen.
För uthämtningen i butiken på Storheden finns det en speciell lokal, där kunderna själva kan hämta ut sina beställda varor. Där finns skåp med en speciell kod, som ännu inte kommit på plats, vilket innebär att kunderna än så länge får lyfta på en telefonlur, och få manuell service.