Båda är de överens om att yrkets status måste höjas för att få fler att söka till lärarutbildningarna. Jonas Engman, lärare sedan 2002, tror att det största rekryteringsproblemen blir inom högstadiet.
– Det beror på lönesituationen. Ungdomar som är duktiga i skolan och ska välja karriär väljer annat, säger han.
Kollegan Elin Eriksson, lärare sedan 2001, säger att i vissa av hennes gymnasieklasser finns det elever som hon mycket väl skulle kunna se som kollegor i framtiden, men det går inte att rekrytera dem till yrket.
– I stället väljer de att bli civilingenjörer, läkare och advokater.
Hon tycker det är synd då läraryrket enligt henne är ett jättebra jobb som både är stimulerande och varierande.
– Det är viktigt att få bort den dåliga stämpeln på yrket. Jag möter ofta folk som tycker synd om mig för att jag jobbar som lärare.
Trots att de både nyss fyllt 40 tillhör de den yngre skaran av lärare på Kungsfågeln, kanske att det finns någon enstaka som är yngre än dem.
– Jag tror inte att det blir jättesvårt att rekrytera lärare i Luleå då det är en utbildningsort. Problemet blir nog större i inlandet, säger Elin Eriksson.
Lukas Lindgren och Vitali Kulinkovich går i årskurs tre på Teknikprogrammet. Ingen av dem vill bli lärare i framtiden.
– Min mamma har sagt att jag inte ska utbilda mig till lärare då hon själv jobbat som det. Sen är det inte ett yrke jag lockas av, säger Lukas Lindgren.
– Nej, jag vet själv hur jag var i skolan, personligen skulle jag inte klara av sådana elever, säger Vitali Kulinkovich.