Gösta Nyström från Kyrkbyn är en av frisersalongens stamkunder. Han kommer var sjätte vecka och bokar alltid en ny tid direkt efter klippningen.
- Sådana kunder uppskattar vi särskilt. Det är hård konkurrens nu för tiden, säger Jennie Sköld.
Hon och Gösta Nyström brukar alltid diskutera Göstas Lotto-rader medan hon klipper honom.
- Jag tror att det är nära nu. Du kommer snart att vinna, säger Jennie uppmuntrande.
Samtalsämnena under en dag i frisersalongen är många och av de mest skiftande slag. Med en kund diskuterar hon bästa sättet att värma upp huset, med någon annan pratar hon relationer.
- När jag umgås med mina vänner kan jag komma på mig själv med att hela tiden referera till mina kunder. "Min kund sa det och min kund sa det", berättar hon och skrattar.
Men hon avslöjar aldrig vem som har sagt vad.
En kvinnlig kund sa till henne vid ett tillfälle: "Vet du om att du vet allt om mitt liv?"
Hon hade under de senaste åren gått igenom en skilsmässa, hittat en ny partner och blivit bonusmamma till hans barn. Allt hade ventilerats i frisörstolen.
- Det är mycket jag får veta - det kan handla om alltifrån att en kund är sjuk i cancer till att någon ska adoptera ett barn. Man blir ödmjuk inför livet i det här jobbet.
Hon har inte någon formell tystnadsplikt, men tycker det hör till sunt förnuft att inte föra vidare någons hemligheter.
Kreativt arbete
Det bästa med frisörsyrket, enligt Jennie, är alla olika möten med människor. Plus att det är ett kreativt arbete där man får använda händerna.
Nackdelen är att det är fysiskt krävande. Många får problem med nacke, axlar, handleder och rygg.
- Jag har köpt ett gymkort för att hålla igång. Tränar jag inte får jag direkt ont i ryggen.
Jennie är uppvuxen i Överkalix och redan på högstadiet började hon drömma om att bli frisör.
- Jag ville arbeta med någonting skapande. Jag tycker om att måla också, berättar hon.
Första gången hon sökte kom hon inte in, eftersom betygen inte räckte. Hon hann gå ett år på samhällsvetenskaplig linje innan hon på andra försöket kom in på frisörskolan i Luleå.
Att blivande frisörer måste ha höga betyg i teoretiska ämnen tycker hon egentligen är fel.
- Många som inte har läshuvud skulle nog ändå bli bra frisörer.
Det bästa vore ett praktiskt intagningsprov, anser hon.
Oseriösa skolor
Yrkets popularitet har lett till att det i dag finns flera privata frisörskolor - något som hon inte enbart ser som positivt.
- Risken är att jobben inte räcker till och att allt fler står hemma och klipper sina kompisar och kompisars kompisar.
Det, menar hon, snedvrider konkurrensen.
Det har också varit mycket diskussion i media om hur seriösa de privata frisörskolorna är. Långt ifrån alla är godkända av branschens parter Handels och Frisörföretagarna.
Jennie vill därför rekommendera dem som utbildar sig till frisörer att - oavsett vilken skola de går - se till att få göra gesällprovet för frisörer, som är branschens eget kompetensbevis. Det innehåller flera olika delmoment och är ett bevis på att man har den yrkesskicklighet som branschen kräver.
Jennie själv var 20 år när hon gick ut sin utbildning och började efter skolan arbeta först inne i centrala Luleå, sedan i salongen Studio Form i Gammelstads centrum. Tre år senare köpte hon salongen.
- Den första banken tyckte nog att jag var lite för ung för de ville inte låna mig pengar utan borgenär, berättar hon.
Då gick hon till nästa bank, där fick hon låna det hon behövde. I dag har hon fyra anställda och sju års erfarenhet av att driva egen salong.
Inga tumregler
Hon möter ibland människor som tycker det är för dyrt att gå och klippa sig. Dem vill hon gärna upplysa om att pengarna ska räcka både till arbetsgivaravgifter, skatt, lokalhyra, investeringar av utrustning och utbildningar.
- Jag önskar att folk skulle vara beredda att betala för det. Då vet de att det går till ett seriöst företag som betalar skatt.
Av kunderna är ungefär 60 procent kvinnor, resten män. En del önskar förslag på frisyrer, medan andra kommer med en helt färdig bild av hur de vill ha sitt hår.
Jennie följer inga tumregler för hur människor med olika typer av utseende bör klippa sig. Det tycker hon tar död på kreativiteten.
- Trenden i dag är att se till den unika människan och vad som passar henne. Det är mer ok att vara sig själv, vi vill inte likrikta allas utseende.
Medan det förr var vanligast att kunderna bara ville klippa sig, är det i dag nästan vanligare att de vill göra mer med sitt hår, upplever hon. Ofta hinner hon bara med fyra kunder under en dag.
Också killar har blivit mer benägna att både färga hår och plocka ögonbryn.
- Det är ingenting man blir förvånad över längre.
Gösta Nyström däremot har nöjt sig med en helt vanlig klippning. När han är färdigklippt reser han sig ur stolen och går direkt och bokar en ny tid.
- Då har nog våren kommit, säger han optimistiskt.
Nästa kund heter Heidi Sturk.
- Vad ska vi göra med ditt hår idag då? frågar Jennie.
- Allt! svarar Heidi.
Jennie plockar fram färgkartan och de fördjupar sig en stund i funderingar på slingor, färger och hårlängder.
- Jag har bokat in två och en halv timme. Men om det behövs drar jag över lunchen, säger Jennie och går ut och blandar till färgerna.