Det är onsdag eftermiddag på Luleå kulturskola och dags för Emil Andersson Jokis klarinettlektion.
Niklas sätter genast igång med en uppvärmningsövning.
- Vi börjar med C och så går vi tillbaka till D igen.
Niklas lär Emil att blåsa lika starkt hela tiden för att tonen ska bli jämn och ren. Han gör jämförelsen med en skicklig hundrameterslöpare som springer lika snabbt hela loppet.
- Bra! Härligt jobbat! Där har du kraften, utropar Niklas.
De fortsätter med orkesterstämman till Oh when the saints och sedan med Emils läxa Can’t help falling in love. Ibland spelar Niklas med honom på klarinett, ibland på piano.
Niklas började arbeta i Luleå kulturskola för drygt tio år sedan.
En vanlig förmiddag åker han ut till någon av Luleås grundskolor och träffar ett tiotal klarinett- och saxofonelever. På eftermiddagen blir det något färre. Antingen undervisar han dem enskilt eller så sätter han ihop ensembler så att de får musicera ihop.
- Jag tror att ensemblespel är jätteviktigt för att barnen ska vilja fortsätta spela. Att finnas i ett sammanhang gör spelandet mycket roligare än att stå ensam på sin kammare och öva.
Projekt
Men i dag är det onsdag och arbetsdagen ser lite annorlunda ut. Oftast arbetar han i projekt ute på någon av skolorna tillsammans med sitt arbetslag under förmiddagen. Då arbetar instrumentaleleverna tillsammans med alla de andra eleverna i ett tema som efter några veckor utmynnar i en föreställning.
På eftermiddagen brukar det vara personalkonferens och på kvällen leder Niklas orkestern The Music Band tillsammans med en av de andra kulturskolelärarna.
- Jag brukar vara lite mör när jag kommer hem, men det är samtidigt väldigt roliga dagar då man får chans att pröva nya saker.
Började spela i sexan
Niklas själv började spela klarinett i sexan, men han hade lite problem med att hantera klarinetten och därför rekommenderade hans lärare honom att byta till saxofon som är ett något enklare instrument. Då gick det bättre. Så bra att Niklas bestämde sig för att söka till musiklinjen på gymnasiet, där han fick spela både saxofon, klarinett, tvärflöjt och piano.
Efter gymnasiet vikarierade han som musiklärare ett år innan han gjorde lumpen som musiksoldat i Arméns musikkår Norrland i Boden.
- Det var ett väldigt utvecklande år och efteråt bestämde jag mig för att söka in på musikhögskolan.
Han ville satsa på att bli musiklärare och kom in på musiklärarutbildningen i Piteå.
- Jag kom faktiskt in på musikerutbildningen också, men jag kände att det var undervisa jag ville göra. Det är en sådan glädje i att se barns och ungdomars utveckling.
Längtar till jobbet
Niklas brinner för sitt jobb och längtar dit varje dag när han vaknar. Några direkta nackdelar kan han inte se, förutom risken att drabbas av förslitningsskador och tinnitus - något som han själv hittills har lyckats undgå.
Han erkänner att han kan bli ledsen när han lagt ner sin själ i en elev som bestämmer sig för att sluta spela. Men då tänker han att de åtminstone har fått komma i kontakt med ett instrument och ett estetiskt uttryck som de kanske kan återvända till senare i livet.
Samtidigt finns det de som fortsätter spela för honom ända upp i gymnasiet. Fem av hans elever har gått vidare till musikhögskolor, berättar han och man kan ana en stolthet i rösten.
Finns det barn som är omusikaliska?
- Nej, alla har en musikalitet inom sig. Det gäller bara att ta fram den och det gör jag och barnet tillsammans. Sedan kan det ta olika lång tid för olika barn.
Han beskriver känslan när det plötsligt faller på plats.
- Jag märker hur eleven börjar ta egna initiativ och nästan tar över lektionen. Vi är inne i en kulturbubbla där vi spelar tillsammans. Sådana stunder är fantastiska att uppleva.
Orkesterdags
Det är dags för kvällens orkesterrepetition och Niklas går upp för trapporna till Kulturskolans högsta våning, där barnen packar upp sina instrument och intar sina platser.
- Vi ska börja med Scooby Doo som vi körde på konserten sist. I slutet på solot här har ni ett crescendo och det betyder att ni ska öka i styrka. Men vänta till slutet av tonen. Våga blåsa ut nu killar, ni som spelar sax!