Yrkesliv: Alltid på toppen av karriären

- Det började när Kupolen byggdes i Kiruna. Min pappa Per-Hugo Fors var kranförare där. Och jag fick följa med honom upp till kranhytten. Den gången satt vi dryga 20 meter upp från backen.

HÖGHUS FRÅN OVAN. Så här ter sig det 14 våningar höga huset snett från ovan. Bilden är tagen från byggkranen.

HÖGHUS FRÅN OVAN. Så här ter sig det 14 våningar höga huset snett från ovan. Bilden är tagen från byggkranen.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2010-11-02 06:00
I dag har Johnny Fors, 47 år i fredags, sin arbetsplats 57 meter ovan backen. Han sköter byggkranen vid de höghus som byggs på Lulsundsberget. Ingen i Luleå har en sådan högt belägen fast arbetsplats. - För att inte tala om den härliga utsikten. Ett enormt panorama. Jag ser hela staden och mer därtill, den yttre skärgården, Måttsund, Sunderbyns sjukhus, Gammelstads kyrka med mera. Började du din yrkesbana som kranförare? - Ja, det började med en kranförarkurs. Men under åren har jag varit arbetslös emellanåt. Då har jag bland annat prövat på motsatsen till kranförarjobbet. Jag har gått under jord och borrat i LKAB:s gruva i Kiruna. Jag har även prövat på jobbet som vårdbiträde. Sedan 1985
- 1985 anställdes jag första gången som kranförare hos byggfirman Nåiden. Sedan har jag jobbat även åt andra företag. Jag har rattat byggkranar i Luleå vid Stadshypotek, Flickskolan, Nordbanken och nu Nåiden igen vid Lulebos höghus. Dessutom var jag i farten i Malmfälten när kulsinterverken i Malmberget och Kiruna byggdes, säger Johnny Fors. Går det att köra byggkranar i alla väder? - Det finns en rekommendation att man inte bör köra kranar när det blåser mer än 15 sekundmeter. Men det kan funka med tyngre grejer även om det blåser mer. När det är mycket snö är det också jobbigt. Hur stor och tung last kan kranen du kör i dag ta? - Tolv ton med lyftlinan upp till 25 meter från kranhytten. Med linan längst ut, 50 meter från hytten, är maxlyftet 5,6 ton. Men jag har kört större kranar. Till exempel vid kulsinterverken, där kranarna kunde lyfta 13 ton upp till 50 meter. Lyssnar på P4
Vad är det då du lyfter, till exempel vid höghusen på Lulsundsberget? - Allt vad byggmaterial heter. Det kan vara färdiga betongfundament av olika slag, träväggar, isolering med mera. Det handlar inte om snabba ryck med byggkranen. Allt går som i ultrarapid. Och sedan har jag märkt att du får vänta långa stunder vid lossning på olika våningsplan. - Det gäller att ta det lugnt. Annars kan lasten och kranen hamna i svaj. Och det är inte bra. Visst gäller det att tålmodigt vänta många gånger. Men jag fördriver tiden med att lyssna mycket på P4 Norrbotten i radion. Apropå väntan så verkar hissen på utsidan av krankroppen inte heller gå så snabbt. 40 minuter med hiss
- Ja, det tar fem minuter för mig att åka upp till eller ned från kranhytten. Med två
fikaraster och en lunchrast blir det sammanlagt åtta
turer, eller 40 minuter i hissen under arbetstiden från klockan 07 till 16. Hur kommunicerar du med dem i höghusen och på backen? - Vi håller kontakt på olika sätt. Byggjobbarna ger tecken om att allt är klart för lossning eller färdiglastat. Vi har också kommunikationsradio. De kan även ringa till min mobil i kranhytten. Året ut i alla fall ...
Hur länge har du kvar jobbet med byggkranen på Lulsundsberget? Och vad händer sedan? - Kranen kommer att vara kvar året ut i alla fall. Vad som händer sedan är inte riktigt klart. Men jag kan kanske fortsätta för Nåiden som svarar för att bygga nya taklägenheter åt Lulebo på Norra Strandgatan i Luleå. För en vanlig dödlig verkar det jobbigt att arbeta så högt upp som du gör. - Jag kommer ihåg en gång när vi hade ett elfel på byggkranen. Jag tog med mig en elektriker upp till kranhytten. Sedan gick jag ut på kranarmen bakom hytten och visade var felet fanns. Jag väntade och väntade. Men elektrikerna kom inte dit. Jag frågade vad det handlade om. Han svarade att han vägrade att gå ut dit. Så vi fick ta in en annan elektriker som kunde fixa felet. - Som nämnts fick jag träning för höga höjder redan som liten parvel. Nu har jag vanan inne efter att ha tränat mig en massa år. Men fortfarande gäller det att ha respekt för höjder, avrundar Johnny Fors.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om