Ymer lockar folk till sjöfarten
Isbrytaren Ymer, med hemmahamn i Luleå har på en knapp månad haft 13.000 besökare. Det populära besöksmålet har använts i sjöfartens rekryteringsresa för att locka ungdomar att söka sig till sjömansyrket, där det numera råder skriande brist på befäl, bland annat.
Fler anställda behövs. Enligt Staffan Strive behöver världens sjöfart 25.000 nya anställda fram till 2015. Staffan Strive säger att det kommer att behövas mellan 50 och 100 nya sjöbefäl per år. "Det är bra betalt och oavsett var i landet du bor betalar arbetsgivaren resorna till och från arbetet".
Foto: Sara Moritz
För att säkra den framtida rekyteringen har Sverige redareförening, Sjöfartsverket och övriga aktörer i den svenska sjöfartsnäringen i sommar genomfört en rekyteringsresa med isbrytaren Ymer som lockbete. Även kustbevakningen har deltagit. Även där behöver man nyrekrytera. Sedan 22 juli har Ymer fört Sjöfartskaravanen, som arrangemanget heter, till 18 kuststäder för att marknadsföra yrken till sjöss. I går var det dags för Luleå och öppet hus där fartyget stod vid den gamla malmkajen.- Vi vet att det finns ett stort intresse av att se och veta mer om isbrytare så då kläckte vi idén till att visa upp fartyget och samtidigt fånga upp intresserade som vill satsa på de här yrkena, säger sjöpersonalchef Staffan Strive.Om Ymers dragningskraft vittnar 13.000 besökare som under en knapp månad besökt den.- De flesta är ju allmänt intresserad av fartyget och sjöfarten, men i varje hamn har vi mött 10-20 personer som är direkt intresserade av något yrke som finns ombord på fartyg. Roligt nog är det allt fler tjejer också som vill arbeta ombord, säger Staffan Strive.Satsa på sjömansyrket
Hans budskap till alla som står inför antingen ett gymnasie- eller högskoleval är således att om man är tekniskt intresserad och vill ha en bra lön ska man satsa på sjömansyrket. - Som nyblivet befäl tjänar du 30.000 kronor och med sjömansskatt får du ut 20.000 kronor. Efter några års erfaranhet tjänar du 50.000 kronor och får ut 30.000 kronor. Du arbetar halva året, men får betalt för hela, säger Staffan Strive och syftar på det arbetsupplägg som råder till sjöss. Man arbetar intensivt några veckor och får sedan en längre ledighet.Två som inte längre behöver övertygas är sjöingenjörerna Daniel Näsman och Niclas Höglund. De arbetar ombord på Ymer respektive Atle. Ett mångsidigt arbete där man får lära sig att behärska allt kring drift och underhåll på ett fartyg och där den nya tekniken gör sitt intåg och blandas med den trationella fartygsdriftenDeras väg till sjömansyrket har varit att läsa på sjöingenjörsgymnasiet. Då får man också praktik som tillgodoräknar en tid ute till sjöss, som man sedan får räkna med om man går vidare till exempelvis sjökaptensutbildning.- Själv skulle jag läsa samhälle, men en kompis som visste om det här lockade mig att ändra mig och det var det bästa val jag gjort, säger Niclas Höglund.Daniel Näsman menar att orsaken till bristen på personal är stor okunskap om arbetet ombord på fartyg. - Den enda nackdelen med jobbet är att man måste kunna vara borta hemifrån i ett antal veckor i sträck. Men då får man
å andra sidan vara hemma i längre perioder. Det är också en otrolig sammanhållning ombord på fartygen så det är nog värre för de som blir kvar hemma när man far, säger Daniel Näsman.Bekantade sig med Ymer
Karl Oresius, 21 år studerar till ingenörsarkitekt på Luleå tekniska univeritet. Han tog dock vara på chansen att bekanta sig med Ymer och arbetet ombord. Tanken med ett arbete till sjöss är inte alls främmande för honom.- Jag väldigt intresserad av is och fascinerad av fartyg som kan bryta de enorma massorna, men det ska också bli roligt att få höra och veta mer om hur det är att arbeta ombord. Vilka arbetsvillkoren är och så. Det verkar både spännande och intressant att jobba till sjöss och inte minst på en isbrytare, säger Karl Oresius.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!