Webb-TV: Spännande färjebygge i Tjuvholmssundet

Första gången en färja byggdes tog det fem timmar.  Nu sex månader senare går det betydligt snabbare, knappt 1,5 timmar om allt flyter som det ska.  - Det är spännande, den ena gången är inte den andra lik, säger Lukas Larson, ingenjörskompaniet, Norrbottens regemente.

Foto:

LULEÅ2008-10-18 06:00
Centrala Luleå är belägrat, inbördeskrig råder. Rebellgrupper har skurit av tillfartsvägarna och de fredskapande förbanden måste skapa nya vägar in och normalisera läget. Ungefär så ser övningsscenariot ut som målas upp för ingenjörskompaniets värnpliktiga. Ett 30-tal av dem, med varierande uppgifter, hjälps åt att bygga en färja vid Tjuvholmssundet. Lukas Larson från Kalix, berättar att delarna till färjan fraktas till platsen med hjälp av nio lastbilar. - Vi skulle ha börjat för 40 minuter sedan men det är problem med lastbilar som kört fast, förklarar han. Cementkajen
Major John Hansson berättar att färjan är en pontonfärja som är 70 meter lång varav 50 meter är lastyta. Maxlasten är cirka 100 ton. - På lördag morgon åker vi härifrån. Landstigning blir det vid cementkajen vid Malmhamnen. Vi genomför landstigning där det inte är förberett för det, säger han. Att de värnpliktiga nu bygger en färja på 1,5 timmar tillskillnad mot tidigare fem timmar tycker John Hansson är bra gjort. Han påpekar att det är en ganska liten avdelning vilket beror på allmänna besparingar på antalet värnpliktiga. Rörlighet
- Styrkan är ett absolut minimum som krävs för att upprätthålla funktionen. Den här typen av förbindelse är helt nödvändiga för att förbanden ska ha rörlighet i norrlandsälvarna, säger John Hansson. Övningar i vattnen runt centrala Luleå pågår hela helgen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!