Volvo säkrar jobben

Ny vd, nya Volvo XC 90, ny strategi och nu är dessutom tillverkare av lastbilar kunder hos GestampHardtech i Luleå.

Volvo på väg. Delar till nya modellen av Volvo XC 90 tillverkas i Luleå, en del utan mänsklig produktion.

Volvo på väg. Delar till nya modellen av Volvo XC 90 tillverkas i Luleå, en del utan mänsklig produktion.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2014-10-13 18:01

När senaste versionen av Volvos flaggskepp XC90 börjar säljas inom kort ingår 20 komponenter från GestampHardtech i Luleå, och ytterligare några delar ingår i hybridversionen. Ett antal bilar har sålts i förhand, reklambäraren Zlatan Ibrahimovic hämtade ut nummer tio.

Andra fram till nu okända uppdrag gäller också leveranser till nya Audi A4, Jaguar XF Sport Break, Jaguar Executive SUV och LR Freelander 3. Det finns 480 anställda. Jobben består såvitt ledningen kan bedöma, heter det.

– Vi har full orderbok i tre år och arbetar för att ha jobb år fyra och fem. Vi hoppas få vara med om Volvos nya versioner av modellerna 40 och 60, säger José Antonio Nunez vd i Luleåföretaget.

Det förblir han inte utan går till annat jobb inom Gestamp. In som Hardtechs vd kliver Jan Sandsjö (se faktaruta).

Villkoren för Hardtech, tillverkare av tåliga komponenter med låg vikt via presshärdningsteknik, är annorlunda nu än under de tidiga åren, reflekterar José Antonio Nunez.

– Hardtech var ett ingenjörsföretag som med sin produkt kunde sätta priserna själva. Nu har de andra tillverkarna presshärdningstekniken. När jag kom hit för fyra år sedan sade jag att vi får kämpa varje dag, det gäller fortfarande. Priserna är pressade, säger han.

Samtidigt så är nu långt fler delar i en bil tillverkade via presshärdningsteknik jämfört med 1980-talet.

Resultatet för GestampHardtech 2013 blev en förlust med nästan 95 miljoner kronor. En utförd kontrollbalansräkning gav rena konkursvarningen. Flera år i rad har förluster redovisats.

Ett ägartillskott på över 271 miljoner kronor utgick till bolaget.

José Antonio Nunez beskriver inte det lika allvarligt som årsredovisningen påvisar. Bolaget tillhör en koncern där transaktioner mellan bolagen genomförs och Hardtech utvecklas väl, beskriver han.

Hardtech kan inte konkurrera överallt, konstaterar ledningen.

Senaste strategin innebär fokusering på Volvo och samarbete med några europeiska märken där logistiken inte gör det för dyrt. Asien försvinner från Luleåkartan, däremot finns Hardtechs Kinafabrik för marknaden där.

Numera tillverkar Hardtech även åt tung fordonsindustri.

– De behöver också minska bränsleförbrukningen, säger Jan Sandsjö.

Till 110.000 stora lastbilar inom Scanias R-serie ska det tillverkas konstruktioner under stötfångaren, i 14 år.

– Uppdragen är betydligt längre när det gäller stora fordon, säger Hardtechs marknadschef Erica Frohm.

Till Volvolastbilar levereras en rad komponenter.

GestampHardtech

Nya som styr

480 anställda.

Tillverkar bildelar till bland andra Bentley, Land Rover, Ford, Mazda, Jaguar, Porsche, VW, Skoda, Seat, Audi, Volvo, Mazda och BMW.

Spanska Gestamp, som också jobbar med säkerhet i bilar, köpte för en rad år sedan Hardtech av SSAB.

José Antonio Nunez blev senare vd i Luleåföretaget.

Han slutar för att ingå i ledningen av Gestamps nordeuropeiska division och blir även Sverigechef.

Jan Sandsjö blev i augusti vice vd i GetampHardtech. På måndagen blev han vd.

Jan Sandsjö kommer från Skövde, bor i Umeå, och har arbetat inom Volvo Personvagnars motordivision i Skövde samt Göteborg.

Han har arbetat åt företaget Ålö, som levererar frontlastare till traktorer.

Västerbottningen Erica Frohm efterträdde för en tid sedan Markel Jonsson som marknadschef i GestampHardtech.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om