Luleå kan få tågförbindelse till Helsingfors

Norrtåg vill skapa ett direkttåg mellan Luleå och Helsingfors. Planen är att trafiken ska komma igång i december 2024. "Vi jobbar just nu med att försöka anpassa våra tågtider till vår finska samarbetspartner", säger trafikutvecklare Martin Högqvist.

På tisdagen kom Norrtågs trafikutvecklare Martin Högqvist till Luleå för bland annat möten med Trafikverket inför expansionen av persontrafiken längs Haparandabanan. Planen är att starta direkttåg mellan Luleå och Helsingfors i december 2024.

På tisdagen kom Norrtågs trafikutvecklare Martin Högqvist till Luleå för bland annat möten med Trafikverket inför expansionen av persontrafiken längs Haparandabanan. Planen är att starta direkttåg mellan Luleå och Helsingfors i december 2024.

Foto: Mikael Leijon

Luleå2023-12-20 06:00

Det var den första april 2021 som persontrafiken återupptogs på den upprustade Haparandabanan. I dag trafikeras sträckan mellan Luleå och Haparanda av tre dubbelturer per dygn. 

2,5 år efter upprustningen har Norrtåg fortfarande en bra bit kvar till målsättningen för persontrafiken på sträckan.

Nu förbereder Norrtåg, som upphandlar regional tågtrafik i Sveriges fyra nordligaste regioner, nästa steg. Snart kommer Haparanda inte längre att utgöra en ändstation. Inom ett år ska svensk och finsk järnväg kopplas samman.

På svensk sida återstår att anpassa plattformen på Haparanda centralstation för att kunna ta emot finska tåg. På andra sidan gränsen sker en upprustning av det finska tågnätet. En två mil lång sträcka mellan Kemi och Haparanda ska under det närmaste halvåret elektrifieras.

– Det finska initiativet sätter oss i tidspress. Vi behöver ta beslut om förändringarna i vår tidtabell redan i mars nästa år, förklarar Martin Högqvist.

Planen är att skapa två persontåg i vardera körriktningen som trafikerar Luleå och Helsingfors sju dagar i veckan. Sträckan beräknas att ta cirka tio timmar och innehålla ett enda tågbyte. Det sker i Haparanda.

Det innebär också att en ny tågförbindelse skapas till finska Torneå, Kemi och Uleåborg som är den största staden vid Bottenviken med över 200 000 invånare.

Målet är att den nya tåglinjen ska erbjuda en gränsöverskridande tågtrafik som ska attrahera affärsresande, men även locka till arbetspendling. Förhoppningen är också att den ska bli en attraktiv förbindelse för utländska turister att via tåg nå till exempel den svenska fjällvärlden.

– Det här är att betraktas som ett första steg. Det är inte uteslutet för någon av parterna att trafiktätheten i framtiden kan byggas ut ytterligare. Det tar alltid tid att etablera ett nytt resmönster, understryker Martin Högqvist.

Kan det bli ett sätt att öka resandet på Haparandabanan?

– Vi ser en stor potential. Det här kan vara ett bra sätt att utöka persontrafiken samtidigt som vi knyter samman länderna och skapar samverkan mellan regioner längs den bottniska korridoren, förklarar Martin Högqvist på Norrtåg.

I dag är norska Vy operatör för persontrafiken längs Haparandabanan, medan på andra sidan gränsen sköts persontågen av det statliga järnvägsbolaget VR Group Abp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!