Virtuella miljöer blir vardag på LTU

Luleå tekniska universitet har byggt en Virtual Reality-studio. Tanken är att tekniken ska underlätta flera saker för både forskare och studenter.

Arkitekturstudenten Isak Johansson har, tillsammans med Pontus Lundstedt och Niklas Holm, gjort en interaktiv 3D-miljö av bostadsprojektet i Luleås södra hamn.

Arkitekturstudenten Isak Johansson har, tillsammans med Pontus Lundstedt och Niklas Holm, gjort en interaktiv 3D-miljö av bostadsprojektet i Luleås södra hamn.

Foto:

Luleå.2017-03-16 18:55

Virtual Reality är en datorteknik som genom olika ljud- och bildlösningar förstärker virtuella miljöer och gör dem mer verklighetstrogna. För konsumenter handlar det oftast om stora glasögon eller hjälmar med inbyggd display, men universitetet har valt en teknik med en sex meter bred skärm i deras nya studio.

­– Vi har en stor skärm så att man får känslan, och så har vi 3D-glasögon för att få se djupet. Just för att kunna vara i en grupp, för det utesluter man ju om man tar på sig en hjälm, säger Gustav Jansson, forskare inom byggproduktion.

Projektet har tagit lång tid och har kostat 6,8 miljoner kronor totalt. Men studenter har redan nu haft användning av studion och redovisat projekt där de byggt upp virtuella miljöer - bland annat en interaktiv 3D-modell av nya bostadsprojektet i Södra hamn i Luleå. Studion har också surroundljud och för att höja upplevelsen ytterligare.

Tobias Bauer är forskare i malmbiologi och visar upp en geologisk karta i 3D där man kan tydligt visa hur exempelvis malmkroppar ser ut. Han ser många användningsområden för VR-studion.

– Vi kan använda den här tekniken för att få ett säkrare men också snabbare sätt att arbeta. Vår vision är att bygga en virtuell gruva. Vi kan sätta studenterna i en virtuell gruvmiljö utan att de måste gå under jord. Just inom geologi är det här verkligen framtiden, säger Tobias Bauer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!