Vinyl är Cristers melodi
Sedan fem år tillbaka är musiken Crister Petterssons levebröd. Det är inte vilken musik som helst som duger, utan endast musik inspelad på riktiga vinylskivor.
GYLLENE TID. För många var 60-talet det bästa musikårtiondet av alla. Då var det givetvis vinyl som gällde.
Foto: Andreas Wälitalo
Till slut hade han hela 22.000 vinylskivor i sin ägo, trots att han påpekar att han egentligen inte är någon samlare. Samlar man inte på skivorna, så måste man ju sälja dem. - Jag hade länge funderat på att öppna en skivaffär och sälja begagnade skivor. Jag letade länge efter en lämplig lokal och till slut hittade jag den här lokalen på Malmudden, fortsätter han.Öppnade Musica
Den 1 februari 2005 kunde Crister Pettersson äntligen förverkliga sin dröm. Då öppnade han Musica, en kombinerad musikaffär och kafé. Nu kunde han under ordnade former börja sälja alla skivor han köpt på sig och hade hemma. - Jag får en kick av att köpa in skivor och sedan kunna sälja dem till mina kunder, säger han och påpekar än en gång att han inte är någon samlare själv. Finnarna köper skräpet
De mesta av skivorna köper han in av dödsbo och privatpersoner som kommer till butiken och som tröttnat på sina LP-skivor som legat hemma och inte spelats på många år. Vissa skivor kan vara rariteter och annat är bara skräp.- Allt går inte att sälja, exempelvis skivor med James Last och svenska dansband, påpekar han.Det finns dock en marknad för nästan allt. Han kastar inte längre några skivor, utan han har en kontakt i Finland som köper det svenskarna ratar.- Vad de gör med skivorna har jag inte riktigt förstått. Men det är bättre att få en krona per skiva än ingenting. säger Crister Pettersson och skrattar.En bra investering
Att handla med vinylskivor kräver mycket kunskap. Han läser också en massa musiktidningar och böcker om musik. Skivans värde varierar mycket efter vilken pressning det är och i vilket skick skivan är.- För att en skiva ska vara riktigt värdefull måste det vara första pressningen och helst inte spelad alls. Bara andra pressningen har priset halverats, förklarar han.LP-skivor kan faktiskt vara en bra investering. Enligt Crister Petterson kan skivor många gånger vara bättre investeringar än exempelvis aktier. Riktiga rariteter betingar ett värde på 10.000 till 20.000 kronor, exempelvis Monica Zetterlunds debut-LP, som han stolt visar upp för oss.- Alla Beatlesskivor i fint skick och första pressningen är värda över 1.000 kronor styck, säger han.I butiken är allt sorterat efter musikgenre och i bokstavsordning. Här finns jazz, soul, hiphop, country, 60-talsmusik, progg och mycket annat. Kunderna är allt från 15-åringar till de som är drygt 70 år. Hårdrock är populärt, men han säljer också mer jazzskivor än han trodde från början.- Den genomsnittlige kunden är väl en man mellan 30 och 40 år. Till 99 procent är det män som samlar på skivor. Kvinnor samlar på annat, exempelvis gamla burkar, konstaterar Crister Pettersson. Trogen kundkrets
De flesta av kunderna kommer in till butiken. De handlar om trogna kunder, men också de som nyfiket tittar in för att kolla på skivorna eller att fika. Tack vare internet har han också kunder i hela världen. Då det gäller hans egen musiksmak avspeglar den sig till stor del i utbudet i butiken. Han nämner jazz- och blueslegender som John Coltrane, Sonny Rollins och Miles Davis, som personliga favoriter. - Jimi Hendrix och Frank Zappa är mina husgudar. De är världens bästa rockgitarrister, punkt slut, säger han med bestämdhet.Hatar skvalmusik
Den musik som spelats in från 80-talet och framåt ger han inte mycket för, med några få undantag.- Jag hatar skvalmusik. I dag kan jag inte slå på en radio och lyssna på all skit som spelas, säger han. Om tre veckor firar han femårsjubileum som skivhandlare och han ångrar inte för en sekund sin satsning, även om han inte blir rik på sina skivor. - Jag gillar att jobba med det här och träffa människor. I samband med julen var jag ledig i sex dagar, men jag brukar inte ta semester. För mig är det semester att få jobba och träffa folk, avslutar Crister Pettersson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!