Vinterturismen växer

Holländare och italienare på inflygning. Det har konferensbyrån Konfaktiv, som beräknar att i vinter lotsa tusen utländska besökare till landsändan.
? På sikt blir internationella delen större hos oss än den svenska, säger VD Tomas Jönsson.

LULEÅ2005-09-17 06:30
Vinterturismen i norra delen av landet spås av branschen ha stora möjligheter att utvecklas. De besökare som under senare år anlänt till Norrbotten för att köra bil på is, äta middag på is, bo i is eller ligga under is ? under isbrytarfärder kring Piteå ? lämnar dessutom stora pengar efter sig per person.<br>Det skulle kunna vara bättre, konstaterade branschorganet Norrbotten Lappland i en under-sökning. Intervjuer av researrangörer i Tyskland, Storbritannien, Italien, Frankrike, Ryssland och Japan gjordes. Där påvisades att norrbottniska, och svenska branschmänniskor i stort, är för sävliga med offerter. Beställarledet kräver snabba ryck men norrbottningen kanske svarar efter flera veckor eller inte alls.<br>?Att personalen går hem klockan 17.00 fastän det ligger en bokningsförfrågan för 50 personer på skrivbordet är för många helt obegripligt?, beskriver utredaren Johanna Danielsson, reaktionen på svenska förhållanden. Snabbare reaktioner på bokningsförfrågningar efterlyses liksom bättring i att följa upp möten och lämna information. Om inte så går beställningen Norrbotten förbi.<br>Unikt system<br>Luleåföretaget Konfaktiv ordnar paket där boendet kan vara på ett hotell i Luleå och utbudet med snöskoter, hundspann, middagar och kanske samiska inslag spritt över regionen. <br>Företaget lutar sig numera mot ett eget, och som det beskrivs, unikt system som uppges vara skyddat mot plagiat och som gör att företaget är först med offerter till beställaren.<br>Till hjälp har Konfaktiv använt mjukvaruprogrammerare från IT-världen. <br>Systemet ligger på internet och dit går beställaren och klickar ner sitt val av offertunderlag, inklusive prislista.<br>&nbsp;? Det flyttar fram positionerna och vi är med till slutförhandlingen, beskriver VD Tomas Jönsson. I stället för att vara försent ute hamnar offerten först av alla hos beställaren.<br>Trillar beställningen in gynnar det hotell och entreprenörer i Luleå samt andra delar av Norrbotten, resonerar företrädarna för Konfaktiv; Rikard Mattsson, marknad, och Tomas Jönsson, VD. <br>Större internationell del<br>Via samarbete räknar Konfaktiv med att kommande vinter ordna arrangemang, boende, mat och resor åt tusen besökare från inte minst Holland och Italien men också England.<br>&nbsp;? Vi växer med 25 procent per år och räknar med att tillväxten ska stå sig. Omsättningen på den svenska delen är fem miljoner kronor och 3,5 på den internationella, exklusive moms. På sikt blir internationella delen större hos oss än den svenska, säger Tomas Jönsson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om