Vinterkonceptet lockar och lovar för framtiden
Färre tillresande utländska operaturister än man hoppats på ser det ut att bli under Matteifestivalen. Men arrangörerna är inte nedslagna: - Vi är nöjda med tanke på den marknadsföring som vi gjort, annonsering i vissa stora operamagasin och vår hemsida, säger presstalesmannen Peter G Georgsson och resepaketeraren Konfaktivs Tomas Jönsson. Utländska media gör tummen upp. Festivalen ses som en skön vinterkontrast.
KONTRAST. Matteifestivalen på Kulturens hus drar gång i dag och utländska media gör tummen upp. Festivalen ses som en bra kontrast till alla sommarfestivaler.
Foto: Roland S Lundström
Cirka 14 utländska gäster har tecknat sig för olika paket där både det kulturella och det turistiska samlats till en upplevelseenhet med middagar på isen, samisk kultur och världsarvsbesök. Arrangörerna hade hoppats på fler utländska besökare men som sagt, man är nöjda med tanke på en kort förberedelsesträcka och en nätt marknadsföringsbudget.- Finanskrisen har ju också satt sina spår, vi har styrt om flera biljetter i osålda paket till biljettförsäljningen, berättar arrangörerna.- Vi har fått bra respons från den lokala och regionala marknaden. Man kan säga att vi upplever att vi nu tänt en lampa för framtiden, säger Tomas Jönsson, Konfaktiv. Han upplever att ett gott rykte från ett lyckat arrangemang är den allra bästa reklamen. Få utländska media har kommit till Luleå, och här handlar det "bara" om ett tyskt intresse. Men frilansande tv-journalisten Holm Weber från Berlin tror starkt på festivalen och dess möjligheter att bli en återkommande tradition.- Ja, man kan säga att det i Europa är trendigt att ordna festivaler i dag. Och de äger rum under sommartid. Den här festivalen är en fin kontrast eftersom den äger rum där den gör och under vinterförhållanden. Det lockar.De musikintresserade uppskattar att vara här, säger Holm Weber som själv varit i Norrbotten tre gånger tidigare och bland annat besökt Jokkmokks marknad under jubileumsåret.Betydelsefullt för Luleå
Thomas Nilsson, VD för Luleå Näringsliv, vilka är projektansvariga för arrangemanget denna första gången, är optimistisk över festivalen:- Det här betyder mycket för Luleå. Tänk bara på Mahler Chamber-orkestern som kommer hit med 46 medlemmar från 17 länder, personer som sedan kan hitta hit igen, menar Thomas Nilsson. Att regionen har mycket att erbjuda, kanske möjligheter som vi inte ens förstår, tror VD:n och berättar att det sålts mellan 300 och 400 resepaket. - Vi håller i det här projektet denna gången men sedan ska nya ta vid, vem det blir vet vi inte i dag. Luleå Näringsliv är bara katalysatorn, säger Thomas Nilsson, som hoppas att festivalen kommer att börja "leva sitt eget liv".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!