I Sverige, där det finns 93 Max-restauranger ska fyra nya tillkomma i år, möjligen.
- Det är litet osäkert, vi ligger litet efter i bygglov, säger vd Richard Bergfors.
I Umeå har Max köpt en tomt intill det planerade Ikea-varuhuset men någon restaurang är inte planerad till det här året.
I Norge har Max öppnat två restauranger i Oslo samt en mellan huvudstaden och Drammen.
Centralt läge är ett ledord vid inbrytningen på nya marknader. Medan Max valt stråket Karl Johan i Oslo har den nu enda restaurangen i Danmark hamnat vid Ströget i Köpenhamn.
I planerna finns fler restauranger i de nordiska grannländerna.
- Konkurrensen är lika den i Sverige, det är de amerikanska märkena McDonalds och Burger king vi konkurrerar med. Max är litet unikt i Sverige genom att vi står för lokal konkurrens. Det finns det litet av i europeiskt perspektiv. Det är i Finland, Grekland och Frankrike som det finns lokal konkurrens, säger Richard Bergfors.
Max tittar även på andra länder nära Östersjön, som Ryssland och Polen.
- Det är enorma marknader och ganska nära Sverige.
Dessutom finns planerna på etablering i Mellanöstern kvar. I fjol omsatte koncernen Max hamburgerrestauranger 1.650 miljoner kronor, en ökning med elva procent och högre försäljning i och med momssänkningen samt fler restauranger bidrog.
Resultatet efter finansnetto blev 167 miljoner kronor, jämfört med knappt 142 miljoner året innan.
- Det är bästa resultatet hittills, säger Richard Bergfors.