Vindsnabba segel på Gråsjälfjärden
Farkostens babordssida pekar mot himlen i 45 grader och Hans Wahlqvist kämpar för att inte kapsejsa. - Vurpor är vardag men man är på rätt köl på två minuter, säger Joakim Wiklund.
I LEDNING. Paret Wiklund/Gustafsson i ledning med Andersson/Sigbjörn i hasorna. Bergkvist/Sintorn försöker haka på.
Foto: Andreas Wälitalo
i riggen. Det gör man för att balansera katamaranen så att man kan segla på ett skrov, vilket ger högre fart. Ibland svävar rorsman och gast i det fria en bra bit över vattenytan i sin iver att få upp farten. Och fort går det, marschfarten ligger på 13-14 knop men den relativt lätta båten når toppfarter på 25-27 knop. - Då är det lätt att ta sig snabbt fram, säger Joakim Wiklund, en av F18-pionjärerna i Luleå Vardag med vurpor
Och att slå runt. Vilket händer titt som tätt. - Ja, det är vardag. Jag har säkert vurpat 10-15 gånger
i sommar. Men man är uppe och seglar igen på två minuter. Man balanserar ofta på en knivsudd, man vill ju segla så fort som möjligt. Då går det på tok ibland. Men det går nästan alltid bra, utom en gång när jag slog runt utanför Junkön i hård vind. Det var lite olustigt, berättar Joakim
Wiklund. Han tillhör Luleå seglingssällskap (LSS) och är veteran på jolle. Men han och jollekollegan Mats Johansson skaffade sig varsin F18 för sex år sedan. - Jag trodde att det snabbt skulle bli fler, men det var lite segt. Men i år har det kickat till ordentligt, säger Joakim. Nu finns det fem F18 och en F17 (en lite kortare variant som kan soloseglas) i Luleå. De sex båtarna möts regelbundet på Gråsjälfjärdens vatten där de mäter sin snabbhet mot varandra, både i lek och i mer formella sammanhang som den återkommande onsdagsseglingen som LSS anordnar. Båtarna är inte bara snabba, deras konstruktion gör den extremt snabbmanövrerad. - Det är som att köra Gokart, det svarar direkt när man styr, säger Petter Wiklund, som eskorterar oss i följebåten. Extremt snabb
F18-gänget roar sig inte bara för egen del, de är sedan länge engagerade i LSS. - Vi när en förhoppning om att F18 ska bli en förlängning för ungdomar när de lämnar jollen. F18 är extremt snabb, lätt att få i vattnet och man når snabbt ut i skärgården, säger Wiklund. Och de har stora planer. Klassen växer snabbt internationellt och det arrangeras stora tävlingar världen över, även i Sverige. En populär typ av tävling kallas raid - det är en form av båtorientering
i skärgården som pågår flera dagar. Seglarna ska passera olika checkpoints och den avverkar banan på korrekt vis på kortast tid vinner. Joakim Wiklund berättar att banläggarna försöker lägga raiden så att den ska ge många intressanta val -
ibland bär de hellre sin F18 över en ö än att segla runt den. - Ja, om de tror att de vinner tid på det så. Under en raid tar man också tält och proviant med sig och övernattar på öar under tävlingen. Vår skärgård passar som hand i handske för raidsegling. Det finns en raid i Stockholms skärgård och stockholmarna är på oss och vill att vi ska arrangera en här, säger han. Och det ska man göra ska nästa sommar, lovar Wiklund. - Ja, vi vill absolut gör det. Vi tänker oss 3-4 dagar runt helgen 8-10 juli. Vi hoppas och tror på många deltagare från andra håll, säger han. En raid i sol dygnet runt där skärgården får visa sig från sin bästa sida, det ska förstärka Luleås rykte som seglingseldorado. - Luleå har redan ett gott rykte, allt sedan sedan
seglings-VM, säger Joakim Wiklund. Som har ett par veckor kvar på säsongen. I oktober lämnar de färggranna seglen fjärden för detta år.
F 18 i siffror
Längd 5,51 meter
Bredd 2,50/2,60 meter Masthöjd 9,0 meter Vikt 180 kilo Storlek 17 kvadratmeter Fock 2,45/4,15 kvadratmeter Spinnaker 19/21 kvadratmeter Besättning två-tre personer Pris cirka 200.000 kronor, en bättre begagnad kan fås för under halva priset.Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!