Av de svenska länen är det bara Blekinge och Norrbotten som går mot strömmen och visar minskade olyckssiffror. I Blekinge har villtolyckorna 2016 minskat med hela 21 procent, och i Norrbotten med 10 procent enligt nya siffror.
Lars Lundman, Piteå, är viltsamordnare för polisen i Norrbotten, och har gedigen erfarenhet av viltolyckor sedan mitten av 1970-talet.
– Det går upp och ner med antalet olyckor, och det går inte att dra några bestämda slutsatser av utvecklingen här i Norrbotten framöver, men givetvis är det bra att olyckorna minskar. Förhoppningsvis fortsätter minskningen, men det finns ingen garanti för att den goda trenden håller i sig nästa år, säger Lars Lundman som också är engagerad inom Älgskadefonden.
I alla andra län har antalet anmälda viltolyckor ökat med i snitt 20 procent totalt i landet, och allra mest i Jönköpings län, där viltolyckorna ökat med hela 50 procent, från 2549 olyckor till 3752.
En extrem och givetvis oroande rekordökning upp till 58000 viltolyckor. Det tidigare rekordet härrör sig från 2015 och var 48000 viltolyckor.
Det finns många förklaringar till minskningen av viltolyckorna här i Norrbotten.
– Viktigast är de milda vintrarna på senare år, eftersom 70 procent av olyckorna sker under den mörka delen av hösten, samt under den period när djuren byter vinterbetesmarker. Förändringar i vandringsmönstret för viltet är också betydelsefullt. Det sker stora vandringar av älg exempelvis mellan Arjeplog och Arvidsjaur, Kiruna mot Överkalix, och tidigare mellan Finland och Pajala, där det var en jättevandring för mindre än tio år sedan, analyserar Lundman.
Vad kan då bilister och andra göra för att undvika viltolyckor?– När snödjupet ökar är det viktigt att spana efter spår i plogkarmen och annat, men viktigast av allt är att sänka hastigheten. Det finns inget annat sätt att skydda sig. Plötsligt står djuren bara där. Det är också viktigt att visa respekt för sina medtrafikanter som kanske bromsat in för ett djur. Jag irriterar mig alltid på att folk trots det gör en omkörning, och då kan olyckan vara framme, säger Lars som har erfarenheten efter 40 år som polis.
Han påpekar vikten av vaksamhet eftersom trafiken ökar hela tiden, från 25000 fordon per dygn för ett antal år sedan, till uppemot 50000 idag. Det finns också forskning som berättar att i vissa delar av landet passeras ett djur , som oftast står 300 meter vid sidan av vägen, var 90:e sekund..!
Vad betyder vilt och renstängsel längs vägarna?– De är viktiga och Trafikverket satsar på en fortsatt utbyggnad. Stora planer för den olycksdrabbade E 10 finns, och det välkomnar jag.
I det Nationella Viltolycksrådets statistik finns inte renolyckorna med eftersom renen räknas som tamdjur, men de är givetvis omfattande i Norrbotten. Närmare bestämt 936 olyckor under 2016 enligt senaste statistiken. Där redovisas 333 älgolyckor av varierande omfattning, 281 rådjursolyckor samt sju avseende övriga djur, därav en med björn.
– Utvecklingen när det gäller rådjuren är mycket oroande beroende på en kraftig ökning av rådjursstammen i länet. Olyckorna har i princip fördubblats på senare år, konstaterar Lars Lundman.
Rådjuren är det överlägset mest olycksdrabbade djuret i landet med hela 44456 anmälda olyckor i landet. En ökning med 22 procent.
Älgkollisioner är förstås de allra allvarligaste med dödsfall, nack och skallskador. Älgolyckorna i landet har ökat med 19 procent från 4904 (2015) till 5846 (2016). Fram till november 2016 hade sju personer omkommit i älgolyckor i landet under året enligt den officiella statistiken.
Krocksäkrare bilar, där Saab satte nivån på 90-talet och andra bilmärken följde efter, samt krockkuddar, har bidragit till en kraftig minskning av dödsolyckorna vid viltolyckor.
– Från att ha legat på mellan 100-- 150 dödsfall per år så är vi nu nere i 5-20 dödsfall per år, och det är en fantastisk utveckling, tycker Lars Lundman med rätta.