Vill utveckla inlandet och kusten

På torsdag går både Väg- och Banverket under benämningen Trafikverket. Regionchefen för den nordliga avdelningen ser många punkter som måste utvecklas.

FÖRVÅNAD. Lena Dahlgren är tillträdande regionschef på Trafikverket och är förvånad över hur positiva tongångar det varit från de anställda i samband med övergången. Nu ser hon fram mot att utveckla infrastrukturen i 38,9 procent av Sveriges yta. Foto: Andreas Wälitalo

FÖRVÅNAD. Lena Dahlgren är tillträdande regionschef på Trafikverket och är förvånad över hur positiva tongångar det varit från de anställda i samband med övergången. Nu ser hon fram mot att utveckla infrastrukturen i 38,9 procent av Sveriges yta. Foto: Andreas Wälitalo

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2010-04-02 06:00
Gunnar Malm, tillträdande generaldirektör för Trafikverket, säger att sammanslagningen med Banverket, delar av Sjöfartsverket och Luftfartsverket kommer att leda till mer pengar att genomföra projekt.- Avdelningarna kostat 35 miljarder per år. Lyckas vi att förbättra det med en procent tjänar vi 350 miljoner som i stället kan läggas på väg och järnväg, säger han.Pengar som om man ska tro Lena Dahlgren, tillträdande chef för den nordliga regionen, är nödvändiga för att genomföra viktiga projekt.- Jag ser många utmaningar där pengarna kan användas, säger hon.Separera trafik
En viktig del är enligt henne att separera mötande trafik på E 4 efter hela kusten men också att underhålla de lågtrafikerade inlandsvägarna bättre. Just i inlandet ser hon många förbättringsområden.- Vi har många små flygplatser i inlandet som är strategiskt viktiga för näringslivet. Exempelvis den i Arvids-jaur där man testar bilar. Vi måste hitta ett sätt att göra det lönsamt för dem som flyger där. Men som sagt det är en utmaning, säger Lena Dahlgren.Ett projekt som hon också vill se förverkligas är Norrbotniabanan. Hon var själv med och drev på frågan om Botniabanan och tycker det är fel att järnvägen ska sluta i Umeå.- Det är otroligt viktigt att ha en järnväg efter kusten där det bor mest folk. Men också för näringslivet där det för dem just nu är en konkurrens-nackdel att verka i den här landsändan.Kommer pengarna som frigörs att kunna täcka ett sådant projekt.- Svårt att säga då det i slutändan är en politisk fråga. Men jag är för ett bygge och kommer göra vad jag kan för att det ska komma igång.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om