Ola Strangeways är vd för Aviator i Sverige. Han är försiktig med att uttala sig om vad Swedavia bör göra. Men han antyder att Aviator delar Unionens åsikt och helst ser att deras övertaliga personal tas över av Swedavia.
– Tanken är ju inte orimlig. Och de skulle få in en ung, hungrig arbetsgrupp av bästa kompetens. De kan ju jobbet, säger han.
Aviator har kvar en del smärre uppdrag på Kallax inom charterflyget men så lite att man enligt Strangeways avser man att nu avveckla allt nu. Han menar dock att Aviator helst inte vill varsla sin personal.
– Vår fokus är att vår personal för den bästa tänkbara lösningen och att de kan fortsätta få sin inkomst och framtid i Luleå. Vi är måna om det, säger han.
Men Swedavia anser inte de har något ansvar för Aviators personal enligt Ann-Christin Viklund, flygstationshef i Luleå.
– Det är inte någon verksamhetsövergång utan det är en upphandling som Norwegian gjort av sin verksamhet där vi är den nya entreprenören, säger hon och tillägger:
– Vi måste hantera vårt och Aviator sitt.
Swedavia vill "öppet rekrytera" den personal som krävs för att bemanna markservicen på flygplatsen. Bolaget får ett utökat uppdrag men ur många nya jobb det blir fråga om kan Viklund inte svara på i dagsläget.
– Det blir vissa förstärkningar men vi har inte landat i någon siffra än. Men det blir inte tvåsiffrigt, säger hon.
Till saken hör att Aviator har tolv anställda på flygstationen i dag medan alltså Swedavia förefaller vilja minska på antalet.
Aviators koncernchef Paul Synnott skriver på bolagets hemsida att man har svårt att förstå hur Swedavia räknar hem uppdragen. Det statliga bolaget vann med ett avsevärt lägre anbud trots att Aviator sänkte sitt rejält. Synnott skriver att insikten om vad det kostar att driva markservicen tycks ha utgjort ett handikapp.