I flera år har Sveaskog hävdat att biltestverksamheten på isbanor på sjöar inte omfattas av allemansrätten. Det statliga bolaget är landets största skogsägare och kräver betalt av biltestarna – runt 40 000 kronor per år och biltestföretag.
Sveaskog har stämt fyra företag i branschen – Icemakers, Galtis, Cartest och Colmis. Detta gäller sjöarna Uddjaur och Kakel i Arjeplog.
Sjöisarna är fria enligt allemansrätten men inte för kommersiell verksamhet menar Sveaskog.
– Ska man som markägare behöva tåla att någon annan tar din mark i anspråk utan att du får ta betalt så omkullkastas hela principen om äganderätt. Så vi gör det här för Sveaskog men vi gör det också för alla andra privata markägare, säger Viveka Beckeman, chefsjurist vid Sveaskog, till Radio Norrbotten.
Företagen som varje vinter plogar upp testbanor åt sina kunder anser inte att de måste betala för att nyttja isarna. Advokat Nils Rinander företräder de stämda företagen.
– Isarna har av sedvana nyttjats, även för kommersiella ändamål. Det har pågått under så lång tid att man kan hävda sedvanerätt. Man kan även tala om kvalificerad allemansrätt. Och det är något som ska respekteras av vattenområdets ägare, säger Rinander.
Han menar att parterna för en saklig diskussion och att man i stort är överens om fakta och sakinnehåll i målet.
– Vi är även överens om att isarna inte skadas av verksamheten. De tinar ju bort varje år, säger han.
Frågan är inte heller ny och parterna har samtalat i åratal om frågan. Man drar dock helt olika slutsatser och nu blir det juristerna som får avgöra tvisten.
Utgången kommer att få stor betydelse. Får Sveaskog rätt ger det privata markägare rätt att kräva samma sak – någon form av arrendeavtal för att nyttja sjöisarna och ersättning.
Vad som händer med biltestverksamheten då vill inte Sture Lestander spekulera i. Han är ordförande i biltestbranschens organisation SPGA.
– Man ska vara försiktig med att spekulera men då har vi ett helt nytt läge som vi får resonera om. Men det är bra att processen nu är igång, säger Lestander.
Tvingas biltestföretagen betala för att använda isarna innebär det en nackdel i konkurrensen med liknande verksamheter i till exempel Finland.
– Vi ska komma ihåg att det alltid finns konkurrens inom all affärsverksamhet. Det allra viktigaste är dock att vi har tydliga och enkla spelregler för våra kunder, säger Lestander.
Torsdagens förhandling var en muntlig förberedelse där parterna lade fram sina argument.
Parterna har tid fram till 29 augusti att komma in med nya bevis och argument. Sedan blir det huvudförhandling i Luleå tingsrätt månadsskiftet oktober-november.