Vill bygga banan med lån

Inga pengar från Banverket. Nu byter Norrbotniabanegruppen strategi.

NY STRATEGI. Norrbotniabanegruppen byter strategi när det står klart att Banverket inte tänker skjuta till några pengar. Bilden togs 2007 när Peter Borgström deltog i en förundersökning för att hitta bästa (järn)vägen för Bothniabanan till Luleå.

NY STRATEGI. Norrbotniabanegruppen byter strategi när det står klart att Banverket inte tänker skjuta till några pengar. Bilden togs 2007 när Peter Borgström deltog i en förundersökning för att hitta bästa (järn)vägen för Bothniabanan till Luleå.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2009-04-23 06:00
Norrbottens-Kuriren avslöjade redan i början av april att Norrbotniabanan inte fanns med bland de nyinvesteringsprojekt som Banverket planerat fram till 2021.I går hölls det en hearing om projektet i riksdagen där man berättade om banans betydelse för länet vid Bottenviken och Sverige. Men de som sökt sig dit var knappast motståndare.- Tyvärr verkade det som att det mest var politiker och representanter från näringslivet i norra Sverige som var där, säger Stefan Tornberg (C).Han tyckte ändå att det var ett bra möte där många intressanta synpunkter lyftes fram och diskuterades. Mest positivt tyckte han att beskedet om alternativa lösningar var.Det han menar är Norrbotniabanan AB:s ordförande, Lorentz Andersson, som meddelade att man kommer jobba hårt för att få låna upp sig till den summan som krävs för att bygget ska kunna påbörjas.- Nu är det ju klart att vi inte får några pengar från Banverket och då måste vi gå vidare. Bothniabanan finansierades ju till stor del via upplåning och vi planerar att genomföra det här bygget på ett liknande sätt, säger Lorentz Andersson.Inom kort ska han och en kollega besöka trafikutskottets ordförande, Lena Hallengren (S), för att diskutera en lösning utanför statsbudgeten.- Det som är viktigt nu är att regeringen godkänner att vi får ge våra förskotterade 250 miljoner kronor till Banverket så det kan påbörja planeringen. Men sedan kommer det ju krävas att garantier från staten om vi ska kunna genomföra det här, säger Lorentz Andersson.Stefan Tornberg tycker att det är helt rätt linje att jobba efter och hoppas nu att regeringen också ser möjligheterna i att genomföra bygget på det sättet.- Personligen anser jag att det är en dålig affär för staten att inte investera i Norrbotniabanan. Det är ett viktigt projekt för infrastrukturen i Sverige och det var också alla som var där överens om, säger Tornberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om