Vill bli effektivare

Kommunen vill bli effektivare och gör nu en stor översyn och administration och kundtjänst. Den gäller både förvaltningar och bolag.

Översyn. Kommunchefen Anne Karlenius är även vd för Luleå kommunföretag AB.  Både kommunen och dess bolag ska nu genomgå en stor översyn av sin administration för framtida effektiviseringar.

Översyn. Kommunchefen Anne Karlenius är även vd för Luleå kommunföretag AB. Både kommunen och dess bolag ska nu genomgå en stor översyn av sin administration för framtida effektiviseringar.

Foto: Linda Wikström

Luleå2016-01-11 15:58

Det är kommundirektör Anne Karlenius som har tagit initiativet till den omfattande översynen av kommunens administration.

– Vi har i dag en decentraliserad organisation där varje förvaltning och varje bolag inom kommunkoncernen i stort sett sköter detta själva. Vi vill se om det skulle vara mer effektivt om det var mer samlat när det gäller stödfunktionerna och kundtjänster, säger hon.

Det är Peter Kieri, biträdande kommundirektör, som ansvarar för den utredning som första ska reda ut hur det ser ut i dag för att sedan komma med förslag på effektiviseringar.

Anne Karlenius säger att kommunen inte har en riktigt klar bild över hur många som arbetar med detta och vad det kostar.

– Det första vi ska göra är att ta reda på hur det ser ut, säger hon.

Det ska även göras jämförelser med hur andra kommuner löst dessa uppgifter.

– Det finns ju kommuner som har andra lösningar än vi, säger Karlenius.

Effektivisering brukar betyda färre anställda men kommundirektören vill inte tala i de termerna.

– Det är för tidigt, det vet vi inget om i dag, säger hon.

Peter Kieri ska vara klar senast i augusti och då får politikerna ta ställning till ett förslag. Om det blir fortsatt decentralisering eller om administration och kundtjänster ska centraliseras är dock inte förutbestämt.

– Det kan bli en blandform, säger Karlenius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om