Viktiga frågor för små tecknarförmågor

Det är långt ifrån alla barn som känner till sina rättigheter. En utställning på Hertsöns bibliotek visar nu vad barn i årskurs 1-3 tycker är viktigt i livet.

ÅTERKOMMANDE. Precis som flera elever har Larisa Lagumdzic valt de här fyra orden.

ÅTERKOMMANDE. Precis som flera elever har Larisa Lagumdzic valt de här fyra orden.

Foto: Sara Moritz

Luleå2011-01-25 06:00

- Vi vill få vuxna att lyssna på barnen. De måste få komma till tals, säger Peter Brundin, barnrättsinformatör och kontaktperson för Unicef-gruppen i Luleå.

Sverige var ett av de första länderna som 1989 skrev på barnkonventionen. Den består av 54 regler till för att skydda barns mänskliga rättigheter. Regeringen ska följa reglerna och tillsammans med politikerna i riksdagen, landstingen och kommunerna se till barnens bästa när de tar olika beslut.

20-årsjubileum
Konventionen gäller för alla upp till 18 år och firade 20-årsjubileum för två år sedan. Det var då idén till utställningen som pryder Hertsöns bibliotek föddes. Med namnet Vad är viktigt för mig som barn i Norrbotten startade den i går. Tre veckor framåt finns den uppe för allmänheten att ta del av.

- Uppgifter från Unicefs hemsida visar att 70 procent av alla barn och ungdomar i Sverige inte vet att de har rättigheter. Vi ville sprida budskapet i Norrbotten, säger Peter Brundin.

Tillsammans med Studiefrämjandet har Unicef-gruppen skapat utställningen. De har besökt skolor i Luleå, Piteå, Boden och Kiruna. I Luleå är det elever från Ängskolan och Svedjeskolan som kommit till tals genom sina konstverk.

Med ord och bild har de fritt fått visa vad som är viktigt för dem.

Lektion för lärare och barn
Peter berättar att barnen först fick delta i en lektion om rättigheter.

De fick bland annat se filmer som visade mat- och vattenbrist och dess betydelse. Därefter togs penna och papper fram. Det som präglat många av målningarna är just ord som fred, mat och vatten.

Det var två teckningar som för Peter stack ut lite extra.

- Det här berör mig, säger han och pekar på spretiga bokstäver som säger "Det är viktigt för mig att leva för att annars skulle mamma, pappa och lillebror bli ledsen. Pojke åtta år".

På en annan står "Det är bra att åka ambulans. Pojke 7 år".

Unicef-gruppens förhoppningar är att barnkonventionen ska bli svensk lag.

- Nu har man bara ändrat på befintliga lagar utifrån barnkonventionen, det är inte tillräckligt, säger Peter Brundin.

Han berättar att lärare har fått ta del av föreläsningar om barns rättigheter och responsen har varit bra. Men han har sett en skillnad i kunskap mellan olika skolor.

- På vissa skolor märker jag att de har arbetat med barns rättigheter medan det för vissa är något helt nytt. Det har varit uppskattat av lärarna, säger han.

Vatten och vänskap
Filip Björkbom är tio år gammal och går på Ängskolan. Han berättar att det viktigaste för honom är pengar, familj, vatten och att leva.

Vad som är allra viktigast svarar han snabbt på.

- Vatten. Annars kan man ju inte leva, säger han försiktigt.

På samma skola går Lovisa Nordberg som är sju år.

Hon visar sin teckning som förutom fred, familj och kärlek har ett ord som betyder extra mycket. Vänskap.

- Utan vänskap hade jag inte haft några kompisar, det hade känts dåligt.

Klasskamraten Larisa Lagumdzic som skrivit samma ord som Lovisa inflikar leende.

- Jag har vänskap, det är tur.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!