Vi växer så det knakar

Allt fler hittar till Kuriren.nu. På ett år har antalet unika besökare ökat med 50 procent, och sajten har nu intagit en fjärdeplats på listan över webbplatser som ökat mest i landet.

KOLL PÅ LÄGET. Webbredaktör André Samuelsson håller stenkoll på kuriren.nu, som nu intagit en fjärdeplats över de sajter som procentuellt ökar mest i landet.

Foto: LINDA WIKSTRÖM

KOLL PÅ LÄGET. Webbredaktör André Samuelsson håller stenkoll på kuriren.nu, som nu intagit en fjärdeplats över de sajter som procentuellt ökar mest i landet. Foto: LINDA WIKSTRÖM

Foto: Linda Wikström

LULEÅ2008-12-24 06:00
Det fortsätter att gå bra för Norrbottens-Kurirens webbplats. Vecka 50 hade kuriren.nu 84.856 unika webbläsare, vilket innebär en ökning med 50 procent jämfört med samma vecka i fjol.Det räcker till en fjärdeplats på listan över de webbplatser som, mätt vecka 50, haft störst ökning av antalet unika webbläsare det senaste året.- Det är väldigt roligt, ett kvitto på att allt vi gör och har gjort det senaste året har resulterat i att folk läser oss, säger Mats Ehnbom, tidningschef på Norrbottens-Kuriren.I början av 2008 låg antalet unika besökare på Kuriren.nu på omkring 55.000 per vecka. Nu mot slutet har det legat på runt 80.000 varje vecka, och de flesta av årets veckor har det handlat om en ökning på 35-60 procent jämfört med 2007.- Det är en fantastisk utveckling, säger Mats Ehnbom.Enligt honom beror framgångarna främst på alla förändringar som skett på Kuriren.nu under året. Förstärkt bemanning, de nya lokala sajterna, bloggarna och hockeysajten är de viktigaste av dessa.- Vi har jobbat med innehållsutveckling hela året för att bredda sajten, så att den inte bara ska handla om nyheter. Självklart är nyhetsbevakningen sajtens hjärta och själ, men det är viktigt att jobba även med andra ingredienser, säger han.Först ute
Även när det gäller nyhetsförmedlingen har man enligt Mats Ehnbom under året jobbar på att bli ännu vassare.- Vi har det här i oss, att vi hela tiden ska vara först ute, säger han.Mats Ehnbom är därför glad att kunna konstatera att Norrbottens-Kurirens webbplats ökar snabbare än konkurrenten NSD, som med en ökning på 31 procent intar en niondeplats på listan.- Men det som är roligt är att vi båda ligger så bra till. Att två Norrbottenssajter ligger på topp tio i landet, det visar på vilken intensiv och innehållsrik mediemarknad Norrbotten är. Det är också ett tydligt kvitto på att konkurrensen är nödvändig att bibehålla, säger han.Bredda innehållet
2008 går därmed till historien som ett toppenår för Kuriren.nu, och Mats Ehnbom ser positivt även på 2009.- Det här sporrar ju, samtidigt som vi nu måste jobba på att öka och bredda innehållet. Så att vi behåller folk på sajten, att man stannar längre när man väl är inne.Enligt honom kommer det därför att hända mycket även nästa år för Kuriren.nu.- Det handlar om att förbättra sajten, göra den mer lättillgänglig och locka till mer läsning, säger Mats Ehnbom.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om