Läs mer: Skolan tuffare än förr
Kuriren har sökt samtliga rektorer på de 14 olika skolorna för att få svar på vad som orsakat situationen som lärarna beskriver.
De rektorer som svarat hänvisar till att det är en pågående process och inte förrän den är färdig är de beredda på att uttala sig.
Enligt verksamhetschefen för grundskolan samt förskoleklasserna och fritidshemmen, Susann Johansson, tar skolledningen Arbetsmiljöverkets kritik på allvar.
– Det här är inget vi tar lättvindigt på. Vi försöker nu att sammanställa helheten i inspektionsrapporterna.
Hon säger också att varje enhet jobbar med elever i behov av särskilt stöd och det är alltid ett utvecklingsområde som skolan behöver bli bättre på.
– Det är otroligt mycket som ska göras innan det blir frågan om särskilt stöd och extra resurser.
Till att börja med ska skolan definiera vad för slags stöd eleven behöver, rektorn kan behöva se över hur elevgrupper och personal är organiserade för att se om lösningen finns där.
– Det är jättestora frågor att jobba med. Man pratar om att arbeta inkluderande och att det ska fungerar för alla i grunden så att att man inte hamnar i att varje barn behöver en extra resurs bredvid sig. I vissa klasser kan det ibland finns flera barn med olika sorters behov och ska vi då sätta in resurser till alla så kan det bli åtta till tio vuxna i ett klassrum.
Härnäst ska lärarnas arbetsbelastning riskbedömas,därefter görs handlingsplaner med syftet att vidta åtgärder.