Aina Turstedt säger att hon inte kan uttala sig om ett enskilt fall - ännu mindre om det fall Kuriren berättar om eftersom hon inte känner till det. Hon säger i alla fall att vårdcentralen Hermelinen har samma rutiner som alla andra vårdcentraler i länet.
Ska ge råd
- Personalen ska ge råd till dem som är sjuka. Och det bygger på det patienten säger. Det är extra svårt vid telefonsamtal eftersom en del personer inte uttrycker sig så tydligt.
Den person som Kuriren talat med säger att han berättade precis det som han ansåg viktigt, att han varit i Barcelona, hade hög feber och diarréer.
- Det är alltid lätt att i efterhand inse vad man skulle ha gjort. I det här fallet skulle vi ha träffat honom, det är klart, säger Aina Turstedt.
"Skulle ha träffat honom"
Liknande saker säger Anders Henriksson som är en av grundarna av läkarhuset Hermelinen och medicinskt ansvarig för Hermelinen företagshälsovård eller Sensia företagshälsovård som är det nya namnet.
Henriksson säger att Hermelinen får ta emot ett tiotal samtal varje dag som gäller magsjuka och diarréer.
Men det här fallet handlar om Barcelona, hög feber och diarréer.
- Barcelona är inte Afrika precis, den här typen av diarréesjukdomar kan man få både i Sverige och andra städer i Europa. Och det brukar röra sig om vanliga diarrésjukdomar. När det gäller det här fallet kan jag konstatera - så här i efterhand - att vi skulle ha träffat honom.