Vi träffar Robin Lindquist, verksamhetsledare på Navet i deras stängda lokaler. Trots det nuvarande läget ser han positivt på framtiden.
– Vi ska fortsätta driva och utveckla Navet, säger han.
Ungdomsgården stängde i samband med att gymnasieskolorna slog igen och hoppas öppna upp när de gör det, om det inte blir ändrade restriktioner.
För att möta coronapandemin med Folkhälsomyndighetens restriktioner samt fortsätta sin verksamhet valde Navet att digitalisera sig. Det har gjorts genom att förflyttade stora delar av verksamheten till sociala medier, något som fått önskad effekt.
–Vi får mycket feedback, även om den inte syns på våra sociala kanaler, säger Lindquist.
Lindquist berättar om att de försöker hänga med bland ungdomarna för att hela tiden möta deras behov av ungdomsgården.
– Största skillnaden mot när vi öppnade var att ungdomarna började hitta hit och vi märkte vad dom ville ha. Sen kom corona, säger han.
Navet har genom sina sociala kanaler startat upp flera olika aktiviteter där man anmäler sig via sms. Man har gjort allt från att starta en digital klubb till att hålla i quiz. Man har även anordnat fysiska träffar där man bland annat kört stand up paddel.
Robin berättar att de ser långsiktigt på utvecklingen, där de bland annat har ett hyreskontrakt som sträcker sig över tio år.