"Vi har redan dragit ner vad verket tål"

De senaste två veckorna har SSAB i Luleå skickat hälften så mycket stålämnen till Borlänge som i tider då man går för fullt. Företagsledningen undersöker ytterligare produktionsminskningar. Facket varnar för att om masugnen i Luleå stängs dröjer det till sommaren innan den kan startas igen.

LULEÅ2008-11-18 06:00
Diskussionerna kring uppgifterna om att SSAB:s ledning utreder om ett sätt att anpassa sin produktion till rådande efterfrågan är att stänga av masugnen i Luleå går vidare. Enligt Martin Lindqvist, divisionschef SSAB Tunnplåt, har man redan nu dragit ner produktionen, bland annat i de tre masugnar som bolaget har. Enligt honom ser man över alla alternativ till minskad produktion. Något besked om vad man kommer att landa i vet han i dagsläget inte när han kan ge.Bert Karlsson, If Metalls klubbordförande i Luleå, anser att orsaken till att SSAB:s ledning överhuvudtaget ser på möjligheten att stänga av masugnen i Luleå hänger samman med att de har kort erfarenhet, inte varit med om en lågkonjunktur som denna tidigare. Stora risker
Han understryker att en stängning av masugnen i Luleå skulle medföra stora risker. Det skulle vara svårt att få igång verket igen med den kyla som råder i Luleå vintertid. Stoppet skulle inte stanna vid de fem veckor som sagts. Ett stopp skulle orsaka stora skador på anläggningen och bli kostsamt för bolaget. - De skulle inte få igång den förrän till sommaren då tjälen släppt. Det finns risk för personskador om rör fryser. Vi kommer inte att tillåta att masugnen här stängs helt. Redan nu har vi dragit ner så mycket att vi börjar vara på gränsen för vad som är bra för verket, säger Bert Karlsson.Undanröjer riskerna
Enligt honom blir ett totalt produktionsstopp i Luleå också dyrt på grund av det åtagande SSAB har gentemot Luleå Kraft.- Leverar vi inte gas får bolaget betala för olja som måste till för produktion av fjärrvärme, säger Karlsson.Thomas Karlsson, vice klubbordförande, säger att fackets förslag är att stänga en av två ugnar i Oxelösund. Då skulle båda verken vara i gång och risken för frysskador undanröjd.- Och räcker inte det, då kan man producera på lager. Det är fullt möjigt, säger han. Företagsledningen håller storleken på produktionsminskningen i Luleå hemlig. Enligt Mats Hollander, informationsdirektör på Green Cargo, som har uppdraget att transportera halvfabrikat från SSAB i Luleå till SSAB Tunnplåt i Borlänge, så har bolaget kört mindre än hälften så många tåg de senaste två veckorna än i tider då man kört för fullt i Luleå.Hollander konstaterar att konjunkturen dykt otroligt snabbt. På kort tid har tio procent av bolagets transporter i hela landet försvunnit. Största tappet är inom massa- och stålprodukter.- I mitten av oktober låg vi något över fjolårets siffror för samma period. Sedan har allt gått fort. Det går inte att förutsäga vilka konsekvener som detta i slutänden får. Den omedelbara effekten är förstås att vi får kraftigt minskade intäkter då våra kunder drar ner på sina ordrar till oss, säger Mats Hollander.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om