Ange Björk säger att bussbolaget strävar efter att minska kontanthanteringen för busschaufförerna för att därmed minska risken för att de utsätts för rån.
- 2007 införde vi en ny prisstrategi för att ta ned kontanthanteringen.
Tekniska lösningar
Det gav också resultat, men bussbolagets styrelse är inte nöjd. Den 25 november i fjol togs beslut om en ny prisstrategi för att ytterligare minska kontanthanteringen på bussarna. Vad man nu väntar på är att de tekniska lösningarna ska fungera.
- För att inte försämra för kunderna gäller det att hitta tekniska lösningar, säger Ange Björk.
Webbtjänst
I detta ingår att utöka återförsäljningsställena där bussresenärerna kan ladda sina periodkort. I dag finns bara två ställen; LLT info på Smedjegatan och Luleå tekniska universitet. Det ska finnas minst sex återförsäljare säger Ange Björk.
Bussresenärerna ska också kunna ladda sina period- och värdekort på webben. Ambitionen är att detta ska kunna tas i drift i sommar.
Med dessa åtgärder hoppas Ange Björk att man ska kunna minska kontanthanteringen så att busschaufförerna bara hanterar 20 procent av biljettintäkterna, mot 45 procent i dag.
Att helt frångå möjligheten att betala kontant för bussresan tror inte Ange Björk på. Det skulle kunna leda till att busschaufförerna utsätts för hot - av arga människor som nekas att åka buss eftersom de inte har förbetalt resan.