"Vi hade fått fram allt i tid"
Textilia skulle klarat det Textilservice inte klarar: att leverera nya kläder och maskiner till den 1 mars. -Vi hade fått fram allt i tid även om det hade blivit stressigt, säger Tomas Bergström som är VD för Textilia.
Foto: Roland S Lundström
Förberedelser hade också gjorts för att företagets anläggning i Långsele skulle klara av en ökad volym.Vad säger då Textilservice om de uttalanden som Textilias VD Tomas Bergström gjort?-Jag förstår inte hur de skulle klara av att få fram alla varor när vi inte gör det - speciellt som vi har samma leverantörer, säger Robert Ljungberg som är Textilservice VD.Ljungberg säger att leveranstiden på flera plagg ligger på upp till fyra månader. Det är det som enligt honom gör att företaget inte kan få fram alla varor i tid.-Vi fick uppdraget i december och allt ska vara levererat senast den 1 mars i år, det är mycket kort tid, alldeles för kort tid för våra leverantörer, säger Ljungberg.Han säger att företaget hade förberett sig så att man stod klar att lägga order när man vann tvättupphandlingen. Samtidigt säger han att beställningen gäller en mycket stor volym. 105.000 plagg plus lakan och påslakan.Kläder på plats i maj
Enligt Robert Ljungberg kommer Textilservice att ha alla maskiner och kläder på plats i mitten av maj. Det innebär en försening med två och en halv månad.Vad säger då landstinget om förseningen av varor? Kuriren ställer frågan till Göran Wallo som är chef för division Service.-Vi förstår inte vad förseningen beror på, det är därför som vi ska träffa representanter för Textilservice och reda ut allting.På torsdagen träffade han Textilservice VD för att reda ut de här frågorna. Då beslutades att företaget får tid till den 13 februari att komma med förklaring på vad som orsakar förseningarna och hur man ska lösa problemen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!