Avdelningarna är anpassade efter åldrarna. På Vintergatan, för årskurs ett och två, finns 73 barn och 3,9 personal. För att verksamheten ska fungera delas eleverna in i olika grupper så att alla inte är på ett och samma ställe samtidigt.
– Först i början funderade man hur det skulle gå, men man måste få det att fungera. Vi får trolla och trixa. Jag skulle önska att vi var fler i personalen för barn med särskilda behov, men vi får klara det på den bemanning som finns, säger PiiaVuosku, fritidspedagog.
På avdelningen för förskoleklassen finns 31 barn fördelade på fyra rum och 2,5 personal. Aktiviteterna varierar mellan skridskoåkning, lego, måla och spela spel, bland annat. Stefan Lindholm har många år i yrket och anser att elevgruppen just nu är ganska stor.
– Det ställer andra krav på oss, det är inte lika lätt att vara spontan. Det kräver att vi har koll på läget och strukturerar. Det blir inte så mycket tid till alla elever, men man får lösa det och göra mindre grupper ibland, säger han.
Ute har sexåringarna reflexvästar då personalen är angelägna om att de ska synas snabbt, inomhus ger aktivitetstavlorna en fingervisning om var alla finns då verksamheten är fördelad i olika rum.
På Draken som är för de äldsta barnen är allt lite enklare. 35 elever är inskrivna, men det är sällan så många där samtidigt. Personalstyrkan består av två fritidspedagoger.
– Jag upplever inte att vi har för stor barngrupp, men de är så pass stora också så de klarar sig bra själva, säger Anna Pohjanen, fritidspedagog.