BUPs verksamhetschef om kritiken

En familj riktar kritik mot BUP i Norrbotten efter att de på grund av lång väntetid och dålig återkoppling själva betalat för NPF-utredning. "Jag beklagar om de fått dålig information", säger Ulrika Hegstam, verksamhetschef på BUP i Norrbotten.

Ulrika Hegstam, verksamhetschef BUP Norrbotten.

Ulrika Hegstam, verksamhetschef BUP Norrbotten.

Foto: Montage

Luleå2022-06-26 06:00

Enligt Ulrika Hegstam har köerna för utredning av NPF-diagnoser i Luleå och Boden inte varit längre än som högst några månader långa under år 2021 och 2022. Samtidigt har hon förståelse för att det kan kännas frustrerande för familjer att vänta. 

– En kö på några månader om man jämför med hur det ser ut i landet är väldigt kort. Men för en patient eller en familj kan flera månader kännas jättelänge. 

Vidare säger Hegstam att de har avtal med flera privata bolag som de kontinuerligt skickar barn till för bland annat NPF-utredningar. Men att det även där kan råda väntetider. 

– Det är en planerad verksamhet. När vi har använt oss av de här bolagen har vi kanske planerat i ett halvår. Vi kan inte bara skicka patienter överallt, utan de måste ha möjlighet att ta emot dem. 

– Vi har skickat ett stort antal remisser för ganska många månader sedan till bland annat Smart psykiatri. Men de har ännu inte hunnit ta emot alla. Man kan få köa där också, det är ingen garanti i sig att det går fortare.

Även om Hegstam inte kan uttala sig om vad som hänt i detta specifika fallet säger hon att det är beklagligt att familjen upplever att de fått dålig information.  

Samtidigt berättar hon att de nu har börjat skicka ut brev om att patienter även kan vända sig till vårdgaranti-enheten för att få hjälp. Förutom det startade även regionen en ny enhet den första juni som ska korta köerna till NPF-utredningar inom Region Norrbotten.

– Det gör att vi kommer få ytterligare koll på det här, bättre koll på flödet och att det blir mer stabilitet kring det.

Hon säger även att väntetiderna kan variera på grund av inflödet patienter men också beroende på prioriteringsgraden i olika ärenden. I de fall familjer vänder sig till privata aktörer för utredning kan regionen inte ge någon återbetalning. 

– Ska man från regionens sida utreda externt via ett annat bolag så behöver man få en remiss för det. Vi kan inte i efterhand betala för vård du sökt som privatperson, det gör man inte någon annanstans heller.

Angående de patienter som har remitterats från Hermelinen i Luleå till BUP säger Hegstam att de ännu inte har hunnit möta upp dem. 

– Om de inte fått ett besök på BUP ska de vända sig till Hermelinen. När de väl har kommit till BUP så tar de över. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!