Vemodig premiärtur

I fredags togs avsked i Boden.
I går var första arbetsdagen på F 21 i Luleå.
Helikopterskvadronen var tillbaka efter fem år.
? Det känns lite vemodigt efter nedläggning i Boden, men jag tror att det här kommer att bli bra. Det finns mycket bra förutsättningar på F21, säger besättningschefen Michael Bergdahl som gjorde den första historiska landningen.

LULEÅ2005-06-21 06:30
Klockan var vid nio-snåret på måndag morgon. Det låg en lätt sordin över stämningen, ett vemod svävade över F 21 på Kallax. Anledningen till det var besvikelsen över att helikopterskvad-ronen lades ner i Boden och en väl fungerande verksamhet slogs sönder och arbetskamrater skingrades.<br>&nbsp;? Det var som Olle Lindström sade när han såg ut över flyghangaren i Boden; ?Hur kan man lämna det här??, säger besättningschefen och flygdivisionschefen Michael Bergdahl som tillsammans med fyra kollegor flög premiärturen när skvadronen åter var tillbaka på F 21.<br>Bra förutsättningar<br>De övriga besättningsmännen var Stefan Larsson, Lars Grönlund, Mats Ådemo och Urban Sundqvist.<br>&nbsp;? Det känns vemodigt att lämna Boden och att verksamheten gick i graven. Men vi får riktigt bra förutsättningar på F 21. Inte minst läget, att det ligger så nära havet vilket innebär mycket för våra övningar, säger Michael Dahlberg.<br>Norrlands helikopterskvad-ron var tillbaka på Kallax efter att den efter det näst senaste försvarsbeslutet 2000 flyttades till Boden.<br>Helikopterskvadronen kommer att bestå av totalt 59 personer och tre helikoptrar som kommer att flygas av fem besättningar med en totalt flygtidsproduktion på 1.500 timmar. Helikopt-rarna har en maxhastighet på lite drygt 200 kilometer.<br>Flygräddning främst<br>Skvadronens huvuduppgift blir även i fortsättningen flygräddning för flygvapnets räkning. Det är främst under dagtid, med undantag för de gånger det är nattövning.<br>Dock kan skvadronen också vid stort behov användas till and-ra räddningsaktioner då personalen rings in.<br>Räckvidden för en helikopter, som rymmer en flygbesättning på fem man plus sex övriga, är på cirka tre timmar. Helikopterskvadronen har hela Norrland som arbetsfält och övriga orter med helikopterskvadron är Ronneby (F 17) och Såtenäs (F 7).<br>När en Superpuma har flugit 250 timmars skickas den ner till Ronneby för tillsyn, vilket tar mellan fyra till sex veckor.<br>Skvadronchef är major Kent Tuoremaa och utvecklingschef major Nils-Erik Grym.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om