Vem får näringslivets pris 2009?
Försäljning av barnkläder via internet. Miljövänliga kylanläggningar. Datasystem inom styr och regler. På fredag avgörs vilka fem företag som får Näringslivets pris i Luleå.
KVALITET. "Vi säljer barnkläder av hög kvalitet till priser som är hälften av de som gäller i vanliga affärer", säger Ulf Byström, vd för företaget Rock Group Sweden som designar och tillverkar barnkläder som säljs via internet under varumärket Gneis. Med på bilden är även den i klädbranschen väl bevandrade Jan Fjellström.
Foto: Andreas Wälitalo
- Vi säljer barnkläder av hög kvalitet till priser som är hälften av de som gäller i vanliga affärer. Och att vi klarar det beror på att vi tagit bort alla mellanhänder, säger Ulf Byström, vd för företaget. Företaget Green & Cool är också nominerad i klassen Årets nyetablering. Företaget tillverkar och säljer miljövänliga kylanläggningar. Grunden är ett patent som togs 1856 och som bygger på användning av koldioxid som kylmedel. - Den här metoden användes i kylanläggningar fram till 1920-talet då freon började användas, säger Stig-Göran Lind. Miljövänlig kylteknik
Med hjälp av en professor vid universitetet i Trondheim har Green & Cool hittat tillbaka till den gamla och mer miljövänliga kyltekniken. Följande företag är nominerade till Näringslivets pris 2009: Årets företagare: Nordchark AB, Läkarjouren i Norrland AB och Lindströms golv & bygg AB Årets unga företagare: Leos Lekland, Märkvärdig kommunikation och Hemma Gastronomi Årets tillväxtföretag: Agio AB, Abelko och Läkarjouren i Gammelstad Årets nyetablering: Rock Group Sweden, Hemma Gastronomi och Green & Cool AB Årets varumärke: Gainomax recovery (Norrmejerier), Teknikens hus och Matteifestivalen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!