Västerbottens-Kuriren ägs av en den lokala stiftelsen VK-press, som även äger Västerbottens folkblad, och har en upplaga på 32.300 exemplar.
22 oktober 2013 blev ett historiskt datum i tidningens historia för då infördes den nya betalmodellen. Ungefär 50 procent av materialet är fritt, beroende på vad som händer.
Ett stort men viktigt steg att ta, enligt chefredaktören.
– Det var viktigt utifrån perspektivet att tidningarna generellt bygger på en gammal affärsmodell, för oss 113 år gammal. Det var dags att ta tag i det, för man konsumerar nyheter på ett annat sätt i dag, säger han.
Han beskriver det också som spännande och utmanande.
– Spännande utifrån att hela redaktionen nu jobbar på allvar med flerkanalspublicering. Och utmanande för att det är något helt nytt. Vi är vana att publicera nyheterna gratis på nätet men vi är inte vana att ta betalt. Vi måste kunna omfamna det problemet. Vi har uppfostrat läsarna i 15 år att det är gratis, nu måste vi lära våra läsare att vi värdesätter journalistiken.
När föddes idén?
– För lite över ett år sedan bestämde vi att vi ska genomföra det här. Vi har verkligen gjort det från grunden, vänt upp och ner på hela vår organisation.
Många tidningar inför betalmodeller. Varför sker det här just nu?
– Ett skäl är givetvis att man ser möjligheter digitalt, som vi hade inte hade förut. Läsandet flyttas över dit. Men det är också en känsla av att världen förändras, och att vi också måste göra det. Vi kan inte ha en stor del av vår affär vilande i print, om världen läser digitalt.
Hur har det gått för er?
– Alla vara uppsatta mål har överträffats, det har gått mycket bättre än vad vi någonsin kunnat tro. 65 procent av våra läsare har anslutit sig och våra nya abonnenter är betydligt yngre, det är oerhört viktigt. Vi visste redan innan att vi måste ägna första månaderna åt att fixa tekniska buggar, allt måste trimmas in. Och så har vi haft i princip en heltidstjänst som ägnat sig åt att vara ute på sociala medier och besvara frågor.
Och trafiken på sajten?
– Vi har inte tappat speciellt mycket av trafiken. Trenden är att trafiken växer kontinuerligt. Vi hade också extremt mycket trafik tidigare. De som bor utanför vårt spridningsområde kanske inte är lika benägna att gå in och läsa i dag, men det gör ingenting så länge vi har kvar våra lokala läsare. Vi ser det här långsiktigt, den väg vi har valt är rätt.
Internet går ju ut på att dela information och länkar fritt mellan varandra, hur går det ihop att vk.se stänger in sig i sin egen "bubbla"?
– Vi har öppnat upp så att läsarna kan dela länkar. Om du är pluskund och har en artikel som du vill dela så kan du göra det i 24 timmar. Vi kände att vi blev lite instängda, så det här var en bra lösning.