Vasst grus sätter käppar i hjulet för cyklisterna

Det grus som Luleå kommun använder kan orsaka punkteringar.Kommunen är medveten om problemet men Luleåborna får leva med punkteringshotet även framöver.

Enligt tips till Norrbottens Media har cyklister drabbats av punktering på grund av att Luleås kommuns grus är vasst. Kommunen är medvetna om problemet men anser sig inte ha något annat alternativ för att få till en halkbekämpning som fungerar för alla.

Enligt tips till Norrbottens Media har cyklister drabbats av punktering på grund av att Luleås kommuns grus är vasst. Kommunen är medvetna om problemet men anser sig inte ha något annat alternativ för att få till en halkbekämpning som fungerar för alla.

Foto: Leo Sellén / TT

Luleå2018-11-21 09:17

Har du drabbats av punkteringar på grund av gruset? Hör av dig till oss och berätta.

Maila redaktionen@norrbottensmedia.se eller ring på telefon 0920-26 30 01

Norrbottens Media har fått in flera tips om att det finns cyklister i Luleå som fått punktering av det grus som kommunen använder vid sin halkbekämpning. Vissa grusbitar är så vassa att de skär hål på däcken. Patrik Ruumensaari, produktionsledare gatudriften Luleå kommun, är medveten om problemet och kommunen har fått en del samtal om detta.

– Har man otur kan man få punktering, om man har lite gamla och torra däck. Så här är det nästan varje år, säger Patrik Ruumensaari.

Det grus som Luleå kommun lägger ut är makadam 2-6, det vill säga grus som är mellan två och sex millimeter. Det är nykrossat vilket gör att det är ganska vasst när det läggs ut på hösten. På våren blir det inte samma problem, då har de vassa bitarna slipats ner lite under vintern. Det cirkulerar uppgifter om att gruset är krossat slagg från SSAB men det dementerar Patrik Ruumensaari, gruset kommer från två olika grustäkter i Luleåområdet.

Problemet med punktering uppstår särskilt när isen smälter bort och gruset ligger rakt på asfalten. Kommunen lade ut en hel del grus på gång- och cykelbanorna när den första halkan kom men sedan blev det varmare.

– När den ligger på lite is och snö ligger den ju lite nedbäddad och då blir den som ett sandpapper, säger Patrik Ruumensaari.

Att använda något annat, som ren sand exempelvis, är inte aktuellt. Denna typ av grus är enligt Ruumensaari den typ som fungerar bäst för de flesta.

– Vi har inget annat alternativ. Vi måste tillgodose alla Luleåbor en bra halkbekämpning och då finns bara det här. Visst, det är olyckligt för de som får punktering men det är inte många i alla fall, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om