Varslades via brev

Flera ombud hos Folksam Norrbotten har fått varselbrev hemskickade. Breven har kommit som en överraskning. ? I varselbrevet som jag fick, stod det att Folksam haft förhandlingar om mig, och kommit fram till att de skulle säga upp mig, men först skulle jag få en chans att säga upp mig själv, säger Kurt Klockare, tidigare ombud hos Folksam i fem år.

LULEÅ2005-07-04 06:30
För två veckor sedan damp varselbrevet ner hos Kurt Klockare i Haparanda. Då hade han arbetat som ombud åt Folksam i fem år. Han hade inte förvarnats om att han skulle varslas om uppsägning. Han blev så förargad över tonen i brevet, där han inte på något sätt visades uppskattning för det arbete han lagt ner åt Folksam de senaste åren. Det stod kort och gott att han inte klarade försäljningskraven, och att han därför skulle bli uppsagd. Han fick dock möjlighet att säga upp sig själv först.<br> ? Jag sade upp mig via mejl direkt och efter tio minuter fick jag svar, då var det klart med min uppsägning. Jag brukar inte bli arg, men jag blev förbannad och så ligger man då sedan på kvällen och börjar fundera. Får man verkligen behandla folk så här? Folksam har ju så väldigt nära anknytning till facken och LO, säger Kurt Klockare.<br>Inte renhårigt<br>I fem år har han sålt sak-, kaptital- och livförsäkringar åt Folksam mot provision. Innan Kurt Klockare blev varslad blev han kallad till ett möte med projektledaren för ombuden. Sådana möten hölls någon gång per år. Kurt Klockare fick förhinder på grund av vattenskada och meddelade att han inte kunde komma. Han fick inte veta att mötet skulle handla om något särskilt, så varselbrevet kom som en överraskning.<br> ? Folksam har ju satsat på etiska program, och så behandlar man ombud så här som har ställt upp i massor av år. Jag kan förstå om man säger upp folk som inte klarar försäljningsmålen men jag tycker att det ska göras på ett renhårigt sätt. Nu har man inte gått den snygga vägen. Anställningen är en tillsvidareanställning, den är inte tidsbestämd på något sätt. Samtidigt kostar ju vi som ombud inte något för Folksam så länge vi inte säljer en försäkring.<br>Några månader innan Kurt Klockare blev uppsagd fick han höra att hans namn inte längre fanns med på Folksams kontaktlista i nya telefonkatalogen.<br>Ombuden har tagit illa vid sig<br>Kuriren har varit i kontakt med andra av Folksams ombud som sagts upp. Tillvägagångssätten vid uppsägningen påminner om varandra och ombuden har tagit illa vid sig.<br>Raymond Wasara i Karesuando uppger att han var den första som fick hem ett varselbrev på det här sättet. Han hade aldrig tidigare haft kontakt med projektledaren för ombuden, som sade upp honom.<br> ? Jag begärde uppsägningstid men blev uppsagd med omedelbar verkan. Jag fick inte heller någon förklaring till varför jag sades upp. Det har jag fortfarande inte fått fast frågan nådde ända upp i Folksam. Den 27 maj 2002 fick jag veta av min närmsta chef att jag förmodligen skulle bli uppsagd, två dagar senare, 29 maj fick jag hem ett uppsägningningsbrev om att jag var uppsagd från 30 maj 2002, det är det sista jag har hört av Folksam, säger Raymond Wasara.<br>Började på eget initiativ<br>Han arbetade som försäkringsombud i byarna runt Karesuando och in mot Kiruna. Det gjorde han först på eget initiativ, ideellt i sex år. Han tyckte att det var roligt att hjälpa folk. Det var Folksam som ville anställa honom. Han fick ett kontrakt om att han inte behövde sälja lika många försäkringar som i städerna, hans mål skulle vara 60 försäkringar per år.<br> ? Det klarade jag med råge. Ingen från Folksam ringde mig innan jag blev uppsagd och meddelade att de inte var nöjda med min försäljning eller hur jag verkade som ombud. Hur kan Folksam kasta ut ombud utan förvarning? Jag har skickat en skrivelse och frågat. Och jag frågade finns det ingen uppsägningstid? Men jag fick aldrig något svar. Vad jag vet, har jag inte gjort något orätt, säger Raymond Wasara.<br>Han har ännu inte kommit över det sätt han sades upp:<br> ? Det blev ett abrupt slut, ett besvikelsens slut. Jag har känt så mycket för Folksam som försäkringsbolaget åt den lilla människan och tycker att jag har skött saker åt kunderna på ett bra sätt när jag var ombud. Jag blev inte arg, utan besviken, säger han. <br>Inga förhandlingar<br>Han kontaktades aldrig av HTF-facket och har aldrig hört om några förhandlingar.<br> ? Nej, jag hörde aldrig av facket, det var bara som en god saga som tog slut, säger han.<br>Tidigare försäkringskunder har efteråt kontaktat honom för att få råd och han har upplevt det som jobbigt att behöva svara, att Folksam sagt upp honom.<br> ? När du säljer liv- och kaptialförsäkringar och folk får höra att du blivit uppsagd, så är det inte så förtroendeingivande. Folk kan ju tro att du gjort något som du inte får, och att då behöva förklara för gamla kunder, varför man tror, att man blev uppsagd känns inte bra, säger han.<br>Andra försäkringsombud berättar att de sökt hjälp av Folksam för att förbättra sina försäljningssiffror men att hjälpen aldrig kom, ombud har tackat nej till ombudsmöten på grund av semester, och långa avstånd och begärt information via epost. Det här har Folksam sedan angett som skäl till uppsägningarna. Även ombud som toppat försäljningssiffrorna har sagts upp. Inget ombud har informerats av HTF om någon förhandling om uppsägningen.<br> ? Jag vet inte varför Folksam gör så här, jag tycker att det är märkligt. Folk i det här företaget ska veta vilka regler som gäller för uppsägningar. Jag tycker att hela processen är väldigt förvånande i sig, säger ett av ombuden.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om